Conform prevederilor OUG 166/2022 Uniunea Europeana a prevazut fonduri nerambursabile in vederea sprijinirii unor categorii de persoane vulerabile aflate in evidenta CAS si AJPIS la nivelul fiecarui judet.
Actul aprobat de Guvern prevede acordarea unui sprijin temporar aferent anului 2023 categoriilor de persoane vulnerabile, pentru a compensa pretul la energie indiferent de natura acesteia, respectiv energie electrică, energie termică centralizată, gaze, butelie, lemne pentru foc, pacura, peleţi si alte materiale de incalzire .
Valoarea sprijinului
Sprijinul acordat persoanelor vulnerabile pentru compensarea preturilor la energie este în valoare nominală de 1.400 lei si poate fi utilizat pana la data de 31 decembrie 2023. Este acordat pe loc de consum/gospodarie vulnerabila, in doua transe, astfel:
- a) 700 lei/semestru, se acorda in luna februarie 2023 pentru perioada 1 ianuarie 2023-30 iunie 2023;
- b) 700 lei/semestru, se acorda in luna septembrie 2023 pentru perioada 1 iulie 2023-31 decembrie 2023.
Sprijinul prevazut se acorda categoriilor de beneficiari mentionati mai sus si poate fi utilizat doar in cazul in care beneficiarul are domiciliul sau domiciliul declarat la punctul de consum pentru care este emis cardul de energie.
Sprijinul acordat categoriilor de beneficiari prevăzuţi la art. 3 alin. (1) de mai sus se acorda numai pentru compensarea pretului la energie, respectiv pentru achitarea datoriilor curente si/sau restante fata de furnizorii de energie, prin mecanismul specific prevăzut de OUG 166/2022. Sprijinul acordat populaţiei vulnerabile nu poate fi utilizat decat pana la 31 decembrie 2023.
Procedura de obtinere a cardului de energie
Cardul de energie se distribuie si se comunica beneficiarilor la domiciliul acestora, prin intermediul Companiei Naționale „Posta Romana“ – S.A., prin trimitere de corespondenta cu confirmare de primire.
Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale(MMSS) va emite un singur card de energie pe care vor figura toti beneficiarii care au aceeași adresa de domiciliu, nefiind permisa emiterea mai multor carduri pentru aceeasi adresa de domiciliu.
Pentru efectuarea unei plati prin servicii de mandat postal in scopul compensarii pretului la energie, beneficiarii sprijinului sunt obligati sa prezinte urmatoarele categorii de documente:
- a)cardul de energie valabil la data la care se efectuează plata prin servicii de mandat poștal;
- b)actul de identitate al beneficiarului de sprijin;
- c) documentul/documentele justificativ/justificative prin care face dovada datoriei curente si/sau restante fata de furnizorul de energie si/sau, după caz, fată de asociația de proprietari/ locatari;
- d) în situatia in care beneficiarul cardului de energie are alt domiciliu decat cel care este inscriptionat pe cardul de energie, contractul privind furnizarea energiei la domiciliul declarat impreuna cu declaratia pe propria raspundere ca utilizeaza sprijinul pentru compensarea pretului la energie la domiciliul unde locuieste.
Cardul de energie se poate reemite prin grija Companiei Naţionale „Posta Romana“ – S.A. în cazul pierderii, furtului sau deteriorarii acestuia, în baza solicitarii beneficiarului, insotita de o declaratie pe propria raspundere privind pierderea, furtul sau deteriorarea cardului energetic.
Modul de folosire a cardului de beneficiar
In baza cardurilor de energie emise fiecare dintre beneficiarii poate efectua plati prin serviciul de mandat postal, la sediul Postei Romane pentru datoriile curente şi/sau restante catre furnizorii de energie indicati de beneficiarii sprijinului pentru compensarea pretului la energie, pe bază de documente justificative emise în condiţiile legii.
In cazu energiei termie, unde nu exista relatii contractuale directe benefiar-operator serviciu, beneficiarul sprijinului indica asociatia de proprietari in baza certifcatelor de validare a datoriilor (vezi foto).
Pentru efectuarea unei plati prin servicii de mandat postal in scopul compensarii pretului la energie, beneficiarii sprijinului sunt obligati sa prezinte urmatoarele categorii de documente:
a) cardul de energie valabil la data la care se efectueaza plata prin servicii de mandat postal;
b) actul de identitate al beneficiarului de sprijin;
c) documentul/documentele justificativ/justificative prin care face dovada datoriei curente si/sau restante faţa de furnizorul de energie si/sau, după caz, fata de asociatia de proprietari/ locatari;
d) in situatia în care beneficiarul cardului de energie are alt domiciliu decat cel care este inscripţionat pe cardul de energie, contractul privind furnizarea energiei la domiciliul declarat impreun cu declaratia pe propria raspundere ca utilizeaza sprijinul pentru compensarea pretului la energie la domiciliul unde locuieste.
Ce trebuie sa faca asociatiile de proprietari ?
Asociatiile de proprietari/locatari organizate în conditiile legii elibereaza, la solicitarea beneficiarilor de sprijin, certificate de validare a datoriilor curente şi/sau restante pentru consumul de energie termica şi solicita beneficiarului de sprijin acordul privind prelucrarea datelor cu caracter personal în scopul prevazut de OUG 166/2022.
Certificatele de validare a datoriilor trebuie să conţina cel puţin urmatoarele elemente:
a) datele de identificare ale beneficiarului de sprijin pentru compensarea pretului la energie;
b) suma datorata de beneficiarul de sprijin pentru consumul de energie termică furnizata în sistem centralizat;
c) datele de identificare ale asociatiei de proprietari/locatari şi contul bancar al acesteia;
d) perioada de consum;
e) datele de identificare ale furnizorului de energie termica.
Certificatele de validare a datoriilor se emit în două exemplare, din care un exemplar se pastrează la asociaţia de proprietari/locatari emitenta, iar cel de-al doilea exemplar se pastreaza la Compania Naţională „Posta Romana“ – S.A.
Pe baza platilor prin serviciul de mandat postal efectuate de catre benefiarul sprijinului, Compania Naţionala„Posta Romana“ – S.A. vireaza sumele necesare în conturile bancare ale furnizorilor de energie electrica, termica, inclusiv alimentare cu energie termica în regim centralizat, gaze, butelie, lemne pentru foc, peleti si/sau, dupa caz, în conturile asociatiilor de proprietari/locatari.
Asociatiile de proprietari/locatari primesc sumele transmise prin mandat postal de la Compania Natională „Posta Romana“ – S.A, opereaza incasarea acestora în numele beneficiarilor de sprijin, opereaza in listele de plata si evidentele contabile plata datoriei beneficiarului faţa de energia termica şi vireaza sumele la furnizorii de energie termica.
Contraventii
Nerespectarea dispozitiilor OUG 166/2022 atrage raspunderea contraventionala pentru urmatoarele fapte, daca nu sunt savarsite în astfel de conditii incat, potrivit legii penale, sa fie considerate infracţiuni:
a) utilizarea de catre beneficiarii cardului de energie in alt scop decat cel prevăzut de textul legal.
b) eliberarea de certificate de validare a datoriilor de către asociatiile de proprietari pentru alte persoane decât titularul aflat în evidentele acestora;
c) solicitarea de către beneficiari si/sau furnizarea de numerar în schimbul cardurilor de energie/certificatelor de validare a datoriilor sau pentru fractiuni din acestea;
d) comercializarea de catre beneficiarii cardurilor de energie contra unui pret sau a altor bunuri/servicii decat cele stabilite prin norma legala.
Vom reveni cu amanunte despre modificarea OUG 166/2022 care a avut loc miercuri 11.01.2023.