Pe parcursul anului 2016, in calitate de presedinte al UAP Prahova am desfasurat o serie de activitati conform statutului UAP Prahova, pentru mentinerea si apararea drepturilor si intereselor comune patrimoniale, economice si juridice ale proprietarilor de locuinte in relatiile si raporturile de orice natura cu autoritatile publice, cu agentii economici si orice alte persoane juridice sau entitati fara personalitate juridica, precum si cu terte persoane fizice. Totodata am depus eforturi pentru solutionarea pe cale amiabila si medierea conflictelor aparute intre proprietarii apartamentelor si conducerile asociatiilor de proprietari, acolo unde a fost cazul.
Am solicitat instantei obligarea SC VEOLIA ENERGIE PRAHOVA SRL la respectarea Hotararii Consiliului Local Ploiesti nr. 408/2015 privind aprobarea ajustării preţului local al energiei termice facturate populaţiei în Municipiul Ploieşti, prin care s-a stabilit pretul local al energiei termice facturate populatiei in municipiul Ploiesti de 161,29 lei/gcal fara TVA . De asemenea am solicitat obligarea SC VEOLIA ENERGIE PRAHOVA SRL sa factureze catre populatia municipiului Ploiesti energia termica la pretul de 161,29 lei/gcal fara TVA, acesta fiind ultimul pret aprobat de Consiliul Local Ploiesti. Ca si consecinta a admiterii cererilor am solicitat obligarea SC VEOLIA ENERGIE PRAHOVA SRL la compensarea sumelor incasate atat pentru energia termica apa calda cat si pentru energie termica incalzire, dupa 01.04.2016, sume incasate avand in mod eronat ca temei legal HCL Ploiesti nr. 177/2013 in conditiile in care HCL 408/2015 a ramas in vigoare; In prezent dosarul se afla pe rolul instantei de judecata avand termen fixat la 13.06.2017.
De asemenea am solicitat instantei de judecata in contradictoriu cu paratul GUVERNUL ROMANIEI, anularea in parte a HG nr. 149 din 20 februarie 2002 privind stabilirea şi ajustarea tarifelor pentru furnizarea serviciilor publice de alimentare cu apa şi de canalizare în municipiul Ploieşti. Am apreciat ca netemeinice si nelegale dispozitiile art. 2 alin 2 intrucat acestea permit si chiar impun operatorului de apa sa ajusteze tarifele pentru alimentarea cu apa potabilă şi canalizare la un interval de 3 luni, dar nu mai târziu de datele de 1 ianuarie şi 1 iulie ale fiecărui an.
Totodata am solicitat instantei de judecata anularea in totalitate a Hotararii de Consiliu Local Ploiesti nr 421/21.12.2016 privind aprobarea recuperarii diferentelor inregistrate datorita modificarii pretului combustibilului pe perioada noiembrie 2012 –decembrie 2015, in suma de 3 milioane de euro, solicitand organziarea unei dezbateri publice pentru ca Veolia sa vina in fata ploiestenilor si sa spuna ce reprezinta cu exactitate acele pierderi invocate. Primaria a refuzat organziarea dezbaterii, motiv pentru care am actionat-o in instanta pentru rescptrarea legii 52/2003 cu privire latransăarenta decizionala.
Am solicitat in temeiul legii 544/2001 copie de pe contractul de delegare prin concesiune a gestiunii serviciului public de alimentare cu energie termica produsa centralizat la nivelul mun. Ploiesti, precum si copie a contractului de delegare prin concesiune a gestiunii activitatii de colectare, transport, si transfer a deseurilor municipale din zona 2 Prahova, intrucat aceste contracte genereaza cele mai mari costuri pentru asociatiile de proprietari.
De asemenea am solicitat instantei de judecata anularea in parte a HCL nr. 37/30.03.2004 privind delegarea prin concesiune a gestiunii serviciului public de alimentare cu energie termica produsa centralizat al municipiului Ploiesti si a documentelor generate de aceasta actiune. Astfel am solicitat anularea art. 23.4 din contractul mentionat, intrucat prevede o clauza contractuala abuziva, incalcand interesul public al locuitorilor municipiului Ploiesti, favorizand in mod evident interesul privat al operatorului SC Veolia Energie Prahova SRL.
M-am implicat activ in perioada octombrie-decembrie 2016 in rezolvarea problemei privind colectarea deseurilor menajere din municipiul Ploiesti, in special la blocurile tip turn, prin identificarea solutiilor si optiunilor pe care le aveau asociatiile de proprietari, referitor la ridicarea deseurilor din camerele de precolectare. Totodata am participat la negocierile cu operatorul SC ROSAL SA pentru stabilirea tarifului suplimentar incasat de acestia pentru operatiunea de incarcare deseuri menajere din camerele de precolectare, reusind ca pentru aceasta activitate sa nu se perceapa nici un tarif.
Am organizat in cursul lunii septembrie masa rotunda “Respect si responsabilitate pentru binele cetateanului” la care am invitat toti parlamentarii din Prahova, pentru ca impreuna sa efectuam demersuri pentru modificarea şi completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal in ceea ce priveste reducerea la 9% a cotei de TVA pentru livrarea energiei termice . Totodata am propus modificarea legislatiei in ceea ce priveste asociatiile de proprietari respectiv a da posibilitatea asociatiilor de proprietari sa angajeze persoane fizice prin încheierea unui contract individual de muncă sau convenţie civilă, conform celor stabilite prin negociere directă. Am propus de asemenea intocmirea unui proiect de lege pentru modificarea legislatiei in ceea ce priveste asociatiile de proprietari, respectiv modificarea art 44 alin 1 din HG 1588/2007 in sensul de a permite asociatiei de proprietari prin Adunarea Generala sa hotarasca care sa fie modalitatea privind repartizarea cheltuielilor efectuate pentru administrarea, întreţinerea, repararea, exploatarea şi, după caz, consolidarea părţilor de construcţii şi instalaţii din condominiu aflate în proprietate comună. De mentionata ca ,a aceasta actiune, din 22 de parlamentari prahoveni de la acea data, au participat doar Gratiela Gavrilescu, Paul Dumbravanu, Radu Oprea, Ion Eparu, Dan Ionita, Gabriela Anghel, Andrei Sava si Virgil Guran, dar si actualul parlamentar Razvan Prisca.
Ulterior la inceputul anului 2017 aceste proiecte de acte normative au fost preluate si depuse la registratura Parlamentului in colaborare cu dl senator Radu Oprea, ca a fost singurul din cei prezenti care a sprijinit actiunea UAP ulterior desfasurarii ei. Din pacate, demersul nostru este pus in umbra de initiativa unor parlamentari care vor sa schimbe din temelii Legea 230/2007, cu privire la infiintarea, functionarea si organizarea asociatiilor de proprietari. Proiectul se afla in dezbatare la Parlamenta, la data postarii acestui raport de activitate.
In cursul lunilor noiembrie si decembrie 2016 odata cu intrarea in vigoare a legii 225/2016 am efectuat o serie de demersuri la Avocatul Poporului si la Consiliul legislativ din cadrul Paralamentului Romaniei in vederea armonizarii legislatiei astfel cum a fost modificata de actul normativ mentionat. Urmare solicitarilor adresate de UAP Prahova in luna februarie 2017 catre Avocatul Poporului, acesta a sesizat Curtea Constitutionala cu privire la exceptia referitoare la neconstitutionalitatea prevederilor art. 42 alin 6 ind 1 si alin 9 din legea 51/2006 a serviciilor comunitare de utilitati publice, astfel cum au fost modificata de legea 225/2016, articole referitoare la termenul de scadenta a facturilor de utilitati publice, termen de 15 zile care curge de la data emiterii facturilor, iar nu de la data primirii acestora. Astfel Avocatul Poporului a achiesat la opinia UAP Prahova apreciind neconstitutionale dispozitiile legale invocate, care incalcau in mod evident principiile inscrise in Constitutia Romaniei.
Pe toata durata anului 2016 am efectuat o corespondenta cu SC Consproiect SA, Consiliul Judetean Prahova, SC Conti SA, Institutia Prefectului Prahova in vederea deblocarii situatiei privind intocmirea cartilor tehnice ale blocurilor. Aceste demersuri au fost reluate la inceputul acestui an cu adrese trimise catre Prefectura, care a trimis institutiilor responsabile o rezolutie pentru solutiona aceasta problema, in masura in care este rezolvabila.
Am solicitat Ministerului Mediului si Fondului de Mediu identificarea de solutii si surse de finantare pentru asociatiile de proprietari care solicita eliminarea tubulaturii si a camerelor de precolectare existente. Si aceste demersuri vor continua; astfel voi prezenta Comisiei de mediu din cadrul Senatului Romaniei necesitatea si oportunitatea acestor finantari.
Totodata in urma demersurilor catre Consiliul local Ploiesti s-a acceptat infiintarea unei Comisii de risc seismic constituita la nivelul Consiliului Local Ploiesti, din care fac parte. Comisia are ca scop gasirea de solutii si surse de finantare in vederea identificarii, expertizarii si reconsolidarii constructiilor cu risc seismic.
Raportul pe anul 2017 va aparea la inceputul anului viitor si va avea date si mai multe despre modul in care au fost si sunt aparate interesele cetatenilor si ale asociatiilor de oproprietari, in raport cu autoritatile locale si furnizorii de servicii.
Anul 2017
Pe toată durata anului 2017, am efectuat o corespondență cu SC Consproiect SA, Consiliul Județean Prahova, SC Conti SA, în vederea deblocării situației privind cărțile tehnice ale blocurilor. Aceste demersuri s-au lovit de lipsa dorinței de colaborare a celor care conduceau entitățile menționate.
Am solicitat Ministerului Mediului și Fondului de Mediu identificarea de soluții și surse de finanțare pentru asociațiile de proprietari care solicită eliminarea tubulaturii și a camerelor de precolectare existente. Și aceste demersuri vor continua urmând să prezint Comisiei de Mediu din cadrul Senatului României necesitatea și oportunitatea acestor finanțări.
Totodată, în urma solicitărilor membrilor Consiliului Local Ploiești, am fost inclus în comisia de risc seismic constituită la nivelul Consiliului Local Ploiești, pentru a căuta soluții și surse de finanțare în vederea identificării, expertizării și reconsolidării construcțiilor cu risc seismic.
Pe parcursul anului 2017, în calitate de președinte al UAP Prahova, am desfășurat o serie de activități conform statutului UAP Prahova, pentru menținerea și apărarea drepturilor și intereselor comune patrimoniale, economice și juridice ale proprietarilor de locuințe în relațiile și raporturile de orice natură cu autoritățile publice, cu agenții economici și orice alte persoane juridice sau entități fără personalitate juridică, precum și cu terțe persoane fizice. Totodată am depus eforturi pentru soluționarea pe cale amiabilă și medierea conflictelor apărute între proprietarii apartamentelor și conducerile asociațiilor de proprietari, acolo unde a fost cazul.
Am solicitat instanței de judecată anularea în totalitate a Hotărârii de Consiliu Local Ploiești nr 421/21.12.2016 privind aprobarea recuperării diferențelor înregistrate datorită modificării prețului combustibilului pe perioada noiembrie 2012 – decembrie 2015, în sumă de 3 milioane de euro, solicitând organizarea unei dezbateri publice pentru ca SC Veolia Energie Prahova SRL să vină în fața ploieștenilor și să spună ce reprezintă cu exactitate acele pierderi invocate. Consiliul Local a refuzat organizarea dezbaterii, motiv pentru care ne-am adresat instanței de judecată. În prezent, acest dosar a fost soluționat favorabil pe fond fiind în prezent în faza de apel cu termen de judecată la 7 mai 2018.
Am solicitat în temeiul legii 544/2001 copie de pe contractul de delegare prin concesiune a gestiunii serviciului public de alimentare cu energie termică produsă centralizat la nivelul mun. Ploiești, precum și copie a contractului de delegare prin concesiune a gestiunii activității de colectare, transport, și transfer a deșeurilor municipale din zona 2 Prahova, întrucât aceste contracte generează cele mai mari costuri pentru asociațiile de proprietari.
De asemenea, am solicitat instanței de judecată anularea în parte a HCL nr. 37/30.03.2004 privind delegarea prin concesiune a gestiunii serviciului public de alimentare cu energie termică produsă centralizat al municipiului Ploiești și a documentelor generate de această acțiune. Astfel, am solicitat anularea art. 23.4 din contractul menționat, întrucât prevede o clauză contractuală abuzivă, încălcând interesul public al locuitorilor municipiului Ploiești, favorizând în mod evident interesul privat al operatorului SC Veolia Energie Prahova SRL. În prezent acest dosar urmează a fi repartizat Curții de Apel Ploiești pentru soluționarea apelului unității noastre.
Nu am fost de acord cu majorarea tarifului la încărcarea, colectarea și transportul deșeurilor menajere stabilită printr-o Hotărâre a Adunării Generale a ADI Deșeuri. Astăzi, 11.03.2019, am depus la registratura primăriei o plângere prealabilă împotriva HCL 16/2019, sub nr. 5125. Această Hotărâre de Consiliu Local împuternicește primarul municipiului să voteze în cadrul Adunării Generale a ADI Deșeuri ulterior aprobării HCL 16/31.01.2019 și nu are legătură cu aprobarea majorării tarifului pentru colectarea deșeurilor menajere.
Pentru cei care nu sunt familiarizați cu subiectul, am apreciat că HCL 16/2019 este ilegală, reprezentând un abuz, în condițiile în care primarul este împuternicit doar să voteze, iar în anexa hotărârii se dă ca aprobat un tarif pentru un serviciu ce urmează a fi adoptat de ADI Deșeuri cinci zile mai târziu. Mai mult, tariful din anexa la HCL 16/2019 era mai mic decât cel facturat atunci de Rosal, respectiv 9,03 lei, în condițiile în care în Adunarea Generală a ADI Deșeuri s-a aprobat tariful de 9,5 lei cu TVA. După cum puteți vedea în facsimil, Anexa 16 nu este semnată de cineva ci doar atașată la HCL 16.
În aceste condiții, am solicitat consilierilor locali să respecte prevederile art. 32, alin. 1 lit e) din LEGEA nr. 51 din 8 martie 2006 (*republicată*), respectiv:
(1) În cazul gestiunii delegate, autorităţile administraţiei publice locale păstrează, în conformitate cu competenţele ce le revin, potrivit legii, prerogativele şi răspunderile privind adoptarea politicilor şi strategiilor de dezvoltare a serviciilor, respectiv a programelor de dezvoltare a sistemelor de utilităţi publice, precum şi obligaţia de a urmări, de a controla şi de a supraveghea modul în care se realizează serviciile de utilităţi publice, respectiv:
- e) modul de formare, stabilire, modificare şi ajustare a preţurilor şi tarifelor pentru serviciile de utilităţi publice.
Din păcate, consilierii locali nu și-au asumat nici în prezent această prevedere legală, iar deciziile de majorare a tarifului pentru colectarea, dransportul și depozitarea deșeurilor din Ploiești se iau în continuare DOAR prin ADI Deșeuri.
În urma mai multor sesizări venite din partea ploieștenilor afiliați la UAP Prahova, cu privire la alergia la ambrozie și starea de sănătate afectată de această buruiană, am decis să luăm atitudine. Astfel, în cursul zilei de astăzi, UAP Prahova a depus la SC SGU Ploiești SRL, Regia Autonomă a Serviciilor Publice (RASP) Ploiești și Poliția Locală, o petiție prin care solicităm respectarea și punerea în aplicare a HCL 383/2018, privind adoptarea unor măsuri de combatere și distrugere a ambroziei pe teritoriul Ploieștiului. Practic, în mod respectuos, nu facem decât să solicităm factorilor prevăzuți în HCL să execute ceea ce sunt obligați să execute, pentru ca ploieștenii să nu mai sufere din cauza unei buruieni care crește la voia întâmplării și creează atâtea probleme de sănătate.
Citește și: UAP Prahova solicita SGU sa demareze actiunea de combatere a ambroziei in Ploiesti, conform HCL 383/2017
Anul 2018
Pe parcursul anului 2018, am continuat să particip la ședințele organizate de administratorul public al municipiului Ploiești, împreună cu viceprimarii, unde am prezentat la fiecare întâlnire solicitările asociatiilor de proprietari înregistrate la sediul UAP Prahova.
Totodată, am persistat în demersurile privind rezolvarea problemei rețelei de canalizare din cartierul Mihai Bravu – Colonia Teleajen și construirea unei noi rețele de preluare a apelor menajere.
Citeste si: UAP Prahova a inceput revolutia in administratia locala
Am solicitat, în scris și personal, la sediul Fondului de Mediu, aprobarea unui program de finanțare care să includă resurse financiare pentru acoperirea cheltuielilor necesare eliminării tubulaturii existente la blocurile tip turn, precum și pentru igienizarea și amenajarea camerelor de colectare existente la parterul acestor blocuri.
Am continuat demersurile pentru obligarea SC ROSAL GRUP SA la colectarea deșeurilor menajere din interiorul camerelor de precolectare și îmbunătățirea modului de colectare a deșeurilor de la platformele situate pe domeniul public. Am inițiat o cerere de chemare în judecată pe acest subiect, câștigând în primă instanță, dar la Tribunalul Prahova, în recurs pierzând din cauza unei judecătoare care nu a ținut cont de probele noastre și a decis în favoarea Rosal. Numele ei este Simona Duică.
Având în vedere apariția GDPR, am inițiat demersuri pentru implementarea prevederilor acestui regulament atât la nivelul UAP Prahova, cât și în cadrul asociațiilor de proprietari afiliate, prin informarea acestora cu privire la acest prevederi legale.
În cursul anului, am participat, ca și în anii anteriori, la ședințele Comisiei de risc seismic constituită la nivelul Consiliului Local Ploiești, din care am făcut parte și am fost ales președinte al acestei comisii.
Ulterior am inițiat două dezbateri publice prin care am chemat în fața autorităților locale specialiști în consolidarea blocurilor, ultima dintre cele preconizate fiind alocată discuțiilor cu parlamentarii de Prahova pentru modificarea legilor în domeniul riscului seismic și adaptarea lor la cele din statul Chile, poate cele mai clare și eficiente din lume. Se pare că aceste demersuri au deranjat autoritățile locale care nu ne-au mai sprijit să ducem la capăt această misiune.
După intrarea în vigoare a legii 196/2018, am solicitat Guvernului României și parlamentarilor din județul Prahova modificarea legii conform solicitarilor reprezentanților asociațiilor de proprietari afiliate. Am propus modificări ale art. 48 alin 3 privind convocarea Adunării Generale, ale art. 67 alin 5 referitor la cuantumul plafonului de numerar existent în casieria asociațiilor și ale art. 67 alin 2 cu privire la obligativitatea deschiderii unui cont bancar.
Undeva în luna noiembrie 2018, consilierii locali din Comisia nr. 3 de utilități din cadrul primariei Ploiesti, au dat aviz favorabil solicitarii furnizorului de energie termica Veolia Eneergie Prahova pentru majorarea cu 50 de lei la gigacalorie. Mai exact, se doreste cresterea de la 186,97 de lei/Gcal fără TVA la 237,35 lei/Gcal fără TVA. In acest moment, pentru o perioada de 30 de zile proiectul este pus pe site-ul primariei si il puteti gasi AICI.
Anul 2019
La începutul anului 2019, împreună cu aproximativ 100 de reprezentanți ai asociațiilor de proprietari afiliate, am participat la ședința Consiliului Local Ploiești, unde am susținut verbal continuarea acordării subvenției la prețul energiei termice. Urmare a intervenției noastre, Consiliul Local Ploiești a aprobat acordarea subvenției la prețul gigacaloriei, subvenție care se acordă și în prezent, la o sumă mai mare decât atunci.
În cursul acelui an, am efectuat mai multe demersuri privind îmbunătățirea modului de colectare a deșeurilor menajere pe raza municipiului Ploiești, solicitând mărirea numărului de platforme de colectare a deșeurilor situate pe domeniul public. Totodată, am participat activ la inventarierea platformelor existente la acel moment, cu scopul de a identifica platformele unde se poate dispune extinderea acestora. Am colaborat cu SGU, RASP și SC ROSAL GRUP SA pentru identificarea platformelor de colectare a deșeurilor menajere din municipiul Ploiești care pot fi extinse pentru a asigura o colectare adecvată și pentru a crește standardul de colectare a deșeurilor pe raza municipiului. După ce le-am identificat, am făcut demersuri către Primăria Ploiești, condusă de Adrian Dobre și către ADI Deșeuri pentru redimensionarea platformelor și am solicitat operatorului să doteze ulterior locația cu mai multe eurocontainere. Primăria Ploiești a blocat această inițiativă, care ar fi condus la o depozitare mai eficientă a deșeurilor.
Totodată, am continuat demersurile privind rezolvarea problemei rețelei de canalizare din cartierul Mihai Bravu – Colonia Teleajen și construirea unei noi rețele de preluare a apelor menajere, din păcate fără rezultatele dorite, având în vedere cheltuielile de peste 4 milioane de euro estimate de APA NOVA ca fiind în sarcina sa.
Precizez că, pe parcursul acestui an, condițiile epidemiologice existente, respectiv declararea epidemiei de COVID-19, precum și starea de urgență și apoi starea de alertă, împreună cu măsurile dispuse pentru limitarea deplasărilor persoanelor și interzicerea organizării de întâlniri, nu au permis organizarea de ședințe sau adunări cu reprezentanții asociațiilor de proprietari afiliate. Cu toate acestea, am încercat ca toate solicitările venite din partea acestora să fie soluționate cu celeritate, efectuând mai multe demersuri pe lângă autoritatea locală și furnizorii de servicii de utilitate publică.
Anul 2020
Pandemia ne-a ținut pe toți departe unii de alți, iar acțiunile UAP Prahova au fost limitate în acel an.
În data de 24.07.2020, Uniunea Asociațiilor de Proprietari Prahova, a depus la Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației o petiție în care a solicitat prelungirea termenului de susținere și absolvire a cursurilor de administrator de condominii și după 1 ianuarie 2021. Este cunoscut faptul că, pe perioada pandemiei, cursurile au fost suspendate, ceea ce a condus la imposibilitatea finalizării acestora la timp, precum și la formarea unor noi grupe de administratori.
Preocupată de situația administratorilor asociațiilor afiliate la UAP Prahova și nu numai, mai ales în contextul pandemic de la acea vreme, această petiție a fost inițiată pentru a oferi mai multe posibilități administratorilor care nu au avut ocazia să finalizeze cursurile sau care nu au fost hotărâți să urmeze această profesie.
Activitatea mea ca președinte al UAP Prahova pe parcursul anului 2020, a continuat demersurile din cursul anului 2019 care au vizat în principal procedurile de apărare a UAP Prahova, având în vedere controalele avute în luna februarie 2019, la sesizările nefondate formulate cu rea-credință de foștii colaboratori și salariați ai unității noastre, din partea ANAF PRAHOVA, IPJ PRAHOVA și ITM PRAHOVA.
Astfel, urmare a demersurilor efectuate și a apărărilor eficiente, unitatea noastră nu a fost sancționată de ITM Prahova și IPJ Prahova.
În urma controlului ANAF și a inspecției fiscale efectuate, unității noastre i-a fost imputată plata de TVA pentru serviciile oferite către membrii afiliați. Deși am sesizat organelor de control faptul că aceste servicii oferite sunt întemeiate pe dispozițiile art. 292 lit. k din Codul fiscal, fiind scutite de TVA, aceștia au refuzat apărările noastre, fără însă a preciza un temei legal pe care își întemeiază concluziile inspecției. În cursul anului 2019, după primirea raportului de inspecție fiscală, am efectuat procedurile necesare pentru contestarea concluziilor acestui raport, care au continuat în 2020 și în prezent.
Având în vedere că sezonul rece începuse, iar administrația condusă de primarul Andrei Volosevici ezita să acorde subvenția la gigacalorie, am luat decizia de a acționa la nivelul parlamentarilor pentru a genera un act normative care să permit acordarea subvenției la gigacalorie pe perioada sezonul rece 2020-2021.
În final, după presiuni zilnice asupra administrației locale și pe baza argumenelor legale, am reușit împreună cu UAP Prahova ca toți ploieștenii rarodați la sistemul centralizat să primească subvenția la gigacalorie. Altfel, poate că Andrei Volosevici și consilierii locali se făceau că plouiă în continuare, deși eram deja în miezul iernii.
Anul 2021
În cursul anului 2021, am continuat demersurile necesare pentru soluționarea favorabilă a litigiului cu ANAF PRAHOVA. Astfel, am avut o întâlnire cu expertul contabil desemnat de instanță și cu expertul parte numit de unitatea noastră, având ca scop identificarea mijloacelor de apărare a unității noastre și formularea de apărări pentru a prezenta cât mai exact situația reală instanței de judecată. În particular, am subliniat că UAP Prahova a respectat în totalitate statutul și dispozițiile art. 292 lit. k din Codul fiscal, iar impunerea plății de TVA pentru serviciile prestate către asociațiile de proprietari afiliate este o măsură abuzivă, fiind vorba despre o organizație non-profit și care nu poate fi susținută de nicio normă legală.
De asemenea, am participat împreună cu primarul municipiului Ploiești la o întâlnire cu mai mulți locuitori din cartierul Mihai Bravu – Colonia Teleajen, unde am prezentat și susținut necesitatea efectuării investiției într-o nouă rețea de canalizare menajeră.
Citesște și: Si in Colonia Teleajen locuiesc ploiesteni, d-le primar. Aveti atributii si pentru ei!
Având în vedere că nu am observat o îmbunătățire a modului de colectare a deșeurilor menajere, am procedat la sesizarea instanței de judecată pentru obligarea operatorului SC ROSAL GRUP SA la respectarea graficelor de colectare a deșeurilor, iar în situația nerespectării acestora, la obligarea operatorului la facturarea efectivă a serviciilor prestate.
Totodată, am sesizat instanța de judecată cu privire la nulitatea și nelegalitatea majorării tarifului la serviciul de salubrizare a municipiului Ploiești, având în vedere încălcarea procedurii de aprobare a hotărârii de majorare a tarifului. Instanța a rămas insensibilă la practicile ADI Deseuri de stabilire a tarifelor la salubritate.
În final, deși am notificat ADI DEȘEURI să respecte obligațiile statutare, respectiv de monitorizare și de acționare în scopul îmbunătățirii activității operatorului de salubrizare, această unitate nu a respectat solicitarea noastră, fiind nevoiți, în temeiul art. 29 din statut, să solicităm instanței de judecată dizolvarea ADI DEȘEURI pentru nerealizarea scopului pentru care a fost înființată.
După intrarea în vigoare a legii 196/2021, am solicitat Avocatului Poporului să sesizeze Curtea Constituțională a României privind neconstituționalitatea obligației de montare a repartitoarelor de consum și sancționarea proprietarilor care nu respect această lege abuzivă. Întrucât nu am primit niciun răspuns în termenul legal, am fost nevoiți să ne adresăm instanței de judecată, cu care suntem în instanță și în prezent pe această speță.
In paralel am efectuat demersuri pe langa fiecare grup parlamentar din Camera deputatilor si Senat precum si pe langa parlamentarii din Judetul Prahova, demersuri finalizate cu succes, Parlamentul adoptand un act normativ prin care termenul limita de montare a repartitoarelor a fost amanat pana la 31.12.2022.
Pentru cei care nu știu, am militat și militez în continuare pentru eliminarea prevederilor legale cu privire la montarea obligatorie a repartitoarelor și sancționarea celor care nu și le montează pentru că este o prevedere neconstituțională, în primul rând. N-am nimic împotriva repartitoarelor, dar mă supun dorinței majorității, pentru că, în primul rând, proprietatea este garantată prin Consituție, iar aceste prevederi abuzve o încalcă!
Anul 2022
În primul trimestru al anului, am continuat demersurile pe lângă Primăria Municipiului Ploiești, Consiliul Județean Prahova și ADITERMO Prahova pentru urgentarea întocmirii documentației de atribuire a unui nou contract, precum și pentru aprobarea caietului de sarcini. Am fost obligat să inițiez acțiuni în instanță, în temeiul legii 544/2001, pentru a obliga aceste trei instituții să îmi comunice înscrisurile necesare organizării licitației și încheierii noului contract de delegare a gestiunii serviciului de alimentare cu energie termică la nivelul municipiului Ploiești.
Totodată, am formulat o cerere de chemare în judecată pentru anularea și suspendarea deciziei privind ajustarea prețului energiei termice destinată SACET al Municipiului Ploiești și a diferențelor unitare de recuperat, înregistrate în urma modificării prețului combustibilului folosit la producerea energiei termice de către Veolia Energie Prahova S.R.L., în perioada 01 august 2021 – 31 octombrie 2021.
Prin hotărârea menționată, tariful la energia termică a fost aproape dublat, iar în absența acordării unei subvenții începând cu sezonul 2022-2023, acest lucru ar fi reprezentat un efort financiar considerabil pentru nivelul de suportabilitate al cetățenilor municipiului Ploiești care locuiesc în asociațiile afiliate.
Întrucât am identificat multiple nereguli în procesul de adoptare și intrarea în vigoare a HCL 60/2022 a Consiliului Local Ploiești, instanța de contencios administrativ a dispus admiterea cererii de suspendare a hotărârii menționate, până la soluționarea pe fond a cererii de anulare a acesteia.
Horia Tiseanu si confuziile sale in interpretarea modului in care schimba regulile jocului din mers
În primul trimestru al anului, am continuat demersurile lângă Primăria Municipiului Ploiești, Consiliul Județean Prahova și ADITERMO Prahova pentru urgentarea întocmirii documentației de atribuire a unui nou contract, precum și pentru aprobarea caietului de sarcini. A fost necesar să inițiez acțiuni în instanță, în temeiul legii 544/2001, pentru a obliga aceste trei instituții să comunice înscrisurile necesare organizării licitației și încheierii noului contract de delegare a gestiunii serviciului de alimentare cu energie termică la nivelul municipiului Ploiești.
Am depus, de asemenea, o cerere de chemare în judecată pentru anularea și suspendarea aprobării ajustării prețului pentru energia termică destinată SACET al Municipiului Ploiești și a diferențelor unitare de recuperat, înregistrate în urma modificării prețului combustibilului folosit la producerea energiei termice de către Veolia Energie Prahova S.R.L., în perioada 01 august 2021 – 31 octombrie 2021. Prin hotărârea respectivă, tariful la energia termică fusese aproape dublat, ceea ce, în lipsa subvenției pentru sezonul 2022-2023, ar fi reprezentat un efort financiar semnificativ pentru rezidenții municipiului Ploiești.
Am observat mai multe nereguli în adoptarea și aplicarea HCL 60/2022 de către Consiliul Local Ploiești, motiv pentru care instanța de contencios administrativ a admis cererea mea de suspendare a acestei hotărâri până la soluționarea pe fond a cererii de anulare.
Continui să mă preocup de situația din cartierul Mihai Bravu – Colonia Teleajen, unde încerc să identific surse de finanțare nerambursabilă pentru acoperirea investiției într-o nouă rețea de canalizare menajeră. Aceste eforturi vor persista, având în vedere și un dosar pe rolul instanței.
Ulterior, începând cu luna august 2022, în contextul anunțului operatorului Termoficare Prahova despre sistarea furnizării apei calde și decizia ADI TERMO de a rezilia contractul de delegare a serviciului de alimentare cu energie termică și apă caldă, am organizat un protest pentru a asigura continuitatea serviciului. M-am implicat activ în dialogul cu autoritățile locale și județene pentru a debloca această criză.
După numirea SC TERMOPLOIEȘTI SRL ca nou operator, din septembrie am participat la comisia de predare/primire a instalațiilor de la CET Brazi.
Am făcut demersuri extinse, inclusiv prin intermediul instanței de judecată, pentru implementarea unui sistem de cogenerare la CET Brazi, care ar reduce costurile energiei termice și ar elimina necesitatea subvențiilor. Aceste eforturi includ și negocierea cu parlamentarii pentru amânarea termenului de montare a repartitoarelor până la sfârșitul anului 2023.
Am reușit să obțin de la Consiliul Local Ploiești acordarea unei subvenții pentru energia termică, menținând prețul la 222,49 lei/gcal cu TVA, până la 31 martie 2023, prevenind astfel o majorare la aproximativ 1000 lei/gcal, ceea ce ar fi supus cetățenii la un efort financiar major.
Pe lângă protestul din 4 august, demesurile civice au continuat prin demonstrarea în fața autorităților care nu voiau să acorde subvențție. Noi am invocat că subvenția nu ar fi condiționată de avizul ANRE, așa cum susțineau autoritățile încercând să ne mintă pentru a nu acorda subvenția pe care o solicitam pentru ploieșteni.
Anul 2023
Încă de la începutul anului 2023, am continuat demersurile și susținerea privind necesitatea implementării la CET Brazi a sistemului de cogenerare pentru producerea și comercializarea de energie electrică, alături de energia termică. Aceasta ar putea conduce ulterior la reducerea prețului energiei termice și la eliminarea subvenției.
Observând atitudinea pasivă a autorităților județene, precum si ale administrației locale ploieștene, am recurs la greva foamei în perioada 19-22 februarie 2023.
Demersul meu a fost încheiat odată ce Cazanul 5 și Turbina 5 din cadrul CET Brazi au fost puse în funcțiune, începând să producă atât energie termică, cât și electrică.
Citește și: Solicitare de audienta la presedintele CJ Prahova, Iulian Dumitrescu pe data de 23 februarie la ora 12.00
În luna martie 2023, am solicitat consilierilor locali elaborarea și susținerea unui proiect de hotărâre de consiliu privind acordarea subvenției pentru energia termică și pentru luna aprilie, demers care a fost încheiat cu succes, fiind aprobată o hotărâre de consiliu local în acest sens.
Citește și: UAP Prahova a solicitat subventie si pentru luna aprilie
Tot în luna martie, mai exact pe data de 9, după discuții cu primarul Andrei Volosevici, cu care se putea discuta la acea data, despre strategia de implementare a Legii 212/2022, care vizează reducerea riscului seismic pentru clădirile din Ploiești, primăria a informat asociațiile de proprietari printr-o notificare oficială. Notificarea detalia atribuțiile și obligațiile lor necesare pentru aderarea la Programul Național de Consolidare a Clădirilor cu Risc Seismic Ridicat. În cadrul discuțiilor, am prezentat câteva opinii privind structura acestei legi și necesitățile pentru eficiența sa. Drept urmare, primarul a emis Dispoziția nr. 1315/09.03.2023 pentru formarea unui grup de lucru, grup în care am fost inclus și eu, în calitate de președinte al UAP Prahova.
Am susținut, de asemenea, în mod consecvent, acordarea subvenției pentru apa caldă pentru lunile iulie, august și septembrie, formulând cereri către fiecare consilier local din cadrul Consiliului Local Ploiești și către Primarul municipiului Ploiești. Demersul pentru lunile iulie și august a fost finalizat cu succes, fiind aprobat un proiect de hotărâre care stipulează acordarea subvenției pentru apa caldă așa cum am solicitat.
Pentru al treilea an consecutiv, demersurile de prorogare a aplicării obligativității montării repartitoarelor au fost prelungite până la 31 decembrie 2024, cu sprijinul parlamentarilor Radu Oprea, Roberta Anastase și Adrian Axinia, care au înțeles ce le-am prezentat în petiția noastră.
Citește și: Montarea repartitoarelor s-a mai amanat un an, pana la 31 decembrie 2024
Anul 2024
Încă de la începutul anului, în luna februarie, a început o criză a colectării deșeurilor din cauze financiare între operatorul de alubritate și deținătorul rampei ecologice de la Boldești Scăieni. Acesta din urmă condiționa prelungirea colaborării cu operatorul de salubritate de plata debitelor, lăsând ploieștenii cu gunoaiele neridicate zile întregi. Practic a interzis acceșul mașinilor cu deșeuri în rampă, înclcând prevederile legale care pobligă la asigurarea continuității atat cantitativ cât și calitativ a serviciului:
Pe data de 12 aprilie 2024, am depus, în numele UAP Prahova o cerere pentru subvenția la gigacalorie și pentru perioada sezonului cald, pentru a nu mai ajunge în situația de la plăti în iunie mai mult decât în decembrie.
Demersuri pentru subvenția la gigacalorie
UAP Prahova a desfășurat o amplă campanie de advocacy pentru susținerea acordării unei subvenții la gigacalorie pentru sezonul rece 2024-2025, astfel încât populația să plătească doar 196,31 lei, în contextul unui tarif complet de 605 lei fără TVA. Prin intermediul petițiilor adresate Consiliului Local și Primarului Andrei Volosevici, UAP Prahova a reușit să sensibilizeze autoritățile, ceea ce a dus la adoptarea unei hotărâri de Consiliu Local prin care a fost stabilit acest tarif pentru populație.
Acțiunea a fost crucială pentru protejarea intereselor locuitorilor, în special în condițiile unei creșteri generale a prețurilor la utilități și insistenței viitorului primar Mihai Polițeanu, care a inițiase deja discuții pentru modificarea acestui tarif la 367,5 lei, propunere care, conform UAP Prahova, s-a realizat fără transparența necesară în calcule. UAP Prahova își menține angajamentul de a monitoriza evoluțiile și de a apăra interesele cetățenilor în fața Consiliului Local și a Primarului.
Prioritizarea fondurilor de modernizare
În cadrul colaborării cu SC Termo Ploiești SRL, UAP Prahova a trimis o scrisoare de intenție către ministrul Energiei, Sebastian Burduja, solicitând prioritizarea finanțării prin Fondul de Modernizare a trei proiecte strategice pentru Ploiești:
- Proiectul 1: Reabilitarea rețelelor termice aferente SACET Ploiești (SMIS 319117) – valoare: 286.001.739,62 lei cu TVA.
- Proiectul 2: Creșterea eficienței energetice la CET Brazi prin instalarea motoarelor termice (SMIS 327636) – valoare: 238.844.501,09 lei cu TVA.
- Proiectul 3: Instalarea de turbine cu gaz pentru cogenerare de înaltă eficiență (SMIS 331036) – valoare: 298.499.759,75 lei cu TVA.
Aceste proiecte sunt fundamentale pentru modernizarea sistemului de termoficare din Ploiești, reducând emisiile de CO2, creșterea eficienței energetice și scăderea costurilor cu energia termică. UAP Prahova a obținut semnătura majorității parlamentarilor din județul Prahova, exceptând pe ministrul Afacerilor Interne, Cătălin Predoiu, și viitorul președinte al Consiliului Județean Prahova, Virgiliu Nanu.
UAP Prahova a depus 1.828 de semnături pentru subvenționarea gigacaloriei în Ploiești
Impactul proiectelor:
UAP Prahova subliniază că implementarea acestor proiecte va aduce beneficii economice și sociale semnificative. Reducerea costurilor la gigacalorie va ușura povara financiară asupra cetățenilor, permițând totodată primăriei să economisească fonduri publice, care pot fi direcționate către alte investiții esențiale pentru oraș.
UAP Prahova își continuă activitatea intensă de protejare a intereselor cetățenilor, reușind deja să obțină subvenția pentru sezonul rece 2024-2025. Totodată, organizația continuă să depună eforturi pentru obținerea fondurilor de modernizare necesare SC Termo Ploiești SRL, pentru a asigura un viitor energetic mai accesibil și eficient pentru ploieșteni.
Sunt pregătit în orice moment să acționez când interesele celor pe care îi reprezint sunt lezate, indiferent de instituția care le lezează!
Presedinte UAP Prahova
Cristescu Eugen Costin