CONTRIBUTII CONVENTII CIVILE. RETINEREA IMPOZITULUI

CONTRIBUTII CONVENTII CIVILE. RETINEREA IMPOZITULUI

CONTRIBUTII CONVENTII CIVILE. RETINEREA IMPOZITULUI

Analizam mai jos cazul unei firme care incheie o conventie civila cu o persoana fizica pentru servicii de asistenta tehnica, durata contractului fiind de 30 de zile si plata facandu-se intr-o singura transa. Prin contract se stabileste ca firma retine 16 % impozit pe venit si cotizatiile.

Vom stabili daca, avand in vedere ca persoana fizica are contract de munca semnat cu o alta institutie, se mai plateste cotizatie catre Casa de Pensii si daca in afara de D100 si D112, mai exista si alte obligatii declarative.

Solutia consultantului:

Incepand cu 1 iulie 2102, persoanele care realizeaza venituri, in regim de retinere la sursa a impozitului pe venit, din activitati de natura celor prevazute la art. 52 alin. (1) din Codul fiscal dobandesc calitatea de contribuabil la sistemul public de pensii si la cel de asigurari sociale de sanatate, cu respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte. Modificarea se produce in contextul abrogarii prevederilor art. III din OUG 58/2010 incepand cu aceasta data.

Astfel, incepand cu data de 1 iulie 2012, nu se va mai calcula contributia de asigurari pentru somaj pentru persoanele care realizeaza venituri, in regim de retinere la sursa a impozitului pe venit, din activitati de natura celor prevazute la art. 52 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal , insa vor intra sub incidenta contributiei de asigurari sociale de sanatate astfel cum este reglementata de Codul fiscal .

Baza de calcul al contributiei de asigurari sociale pentru persoanele prevazute la art. 296 indice 21 alin. (1) lit. f) din Codul fiscal este venitul brut stabilit prin contractul incheiat intre parti. Temeiul il reprezinta art. 296 indice 21 alin. (4) din Codul fiscal.

Pentru persoanele prevazute la art. 52 alin. (1) lit. a)-c) din Codul fiscal , baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale, conform art. 296 indice 22 alin. (7) din Codul fiscal , nu poate fi mai mare decat echivalentul a de 5 ori castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat.

Cota de contributie de asigurari sociale pentru veniturile in regim de retinere la sursa a impozitului pe venit, din activitati de natura celor prevazute la art. 52 alin. (1) din Codul fiscal este cea individuala de 10,5%.

In ceea ce priveste contributia de asigurari sociale, persoanele care sunt asigurate ale sistemului public de pensii, conform art. 6 alin. (1) pct. I-III si V din Legea 263/2010 (de exemplu daca este salariat cu contract individual de munca), precum si cele care beneficiaza de una din categoriile de pensii acordate in sistemul public de pensii nu datoreaza aceasta contributie pentru veniturile obtinute ca urmare a incadrarii in una sau mai multe dintre situatiile prevazute la alin. art 296 indice 21 alin. (1) din Codul fiscal (PFA, II, IF, profesii libere, venituri, in regim de retinere la sursa a impozitului pe venit, din activitati de natura celor prevazute la art. 52 alin. (1) din Codul fiscal ).

Baza de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru persoanele prevazute la art. 296 indice 21 alin. (1) lit. f) din Codul fiscal este venitul brut stabilit prin contractul incheiat intre parti. Temeiul il reprezinta art. 296 indice 21 alin. (4) din Codul fiscal.

In cazul contributiei de asigurari sociale de sanatate, pentru persoanele prevazute la art. 296 indice 21 alin. (1) lit. f) din Codul fiscal, art. 296 indice 22 alin. (5) prevede o limita pentru baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate. Aceasta nu nu poate fi mai mica decat un salariu de baza minim brut pe tara, daca acest venit este singurul asupra caruia se calculeaza contributia.

Cota de contributie de asigurari sociale de sanatate pentru veniturile in regim de retinere la sursa a impozitului pe venit, din activitati de natura celor prevazute la art. 52 alin. (1) din Codul fiscal este cea individuala de 5,5%.

Persoanele fizice care realizeaza venituri, in regim de retinere la sursa a impozitului pe venit, din activitati de natura celor prevazute la art. 52 alin. (1) din Codul fiscal datoreaza contributii sociale individuale in cursul anului, platitorii de venituri avand obligatia calcularii, retinerii si virarii sumelor respective, obligatiile reprezentand contributia de asigurari sociale de sanatate calculate, retinute si virate in cursul anului fiscal de catre platitorii de venit fiind obligatii finale. Contributiile retinute se vireaza pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost platit venitul, respectiv a lunii urmatoare trimestrului in care s-a platit venitul, in functie de perioada fiscala aleasa de platitorul de venit, conform art. 296 indice 24 alin. (5) si (6) din Codul fiscal .

Declararea contributiilor sociale individuale se va face de catre platitorul de venit, care in acest caz este asimilat angajatorului, prin depunerea formularului 112, dupa caz, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care s-au platit veniturile, respectiv a lunii urmatoare trimestrului in care s-au platit veniturile, in functie de perioada de raportare.

Astfel in situatia prezentata, persoana fiind exceptata doar de la plata contributiei de asigurari sociale incadrandu-se printre exceptiile prevazute de art. 296 indice 21 alin. (2) din Codul fiscal , platitorul va calcula, retine si vira doar impozitul pe venit si contributia individuala de asigurari sociale de sanatate, obligatii pe care le va declara in formularul 112.

Nu trebuie ignorata nici obligatia declarativa prevazuta de art. 93 din Codul fiscal , de a depune o declaratie privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit (formularul 205) la organul fiscal competent, pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

Lista privind principalele registre si formulare

Lista privind principalele registre si formulare

##################################################### #####################################################