ORDIN nr. 483 din 29 septembrie 2008 privind aprobarea Contractului-cadru de furnizare a energiei
termice
EMITENT: AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE PENTRU
SERVICIILE COMUNITARE DE UTILITATI PUBLICE
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 735 din 30 octombrie 2008
Pentru varianta PDF apasa AICI
Având în vedere prevederile art. 14 alin. (2) lit. g) din
Legea serviciului public de alimentare cu energie termicã nr.
325/2006 ,
în temeiul art. 4 alin. (4) din Regulamentul de organizare şi
funcţionare a Autoritãţii Naţionale de Reglementare pentru
Serviciile Comunitare de Utilitãţi Publice, aprobat prin
Hotãrârea Guvernului nr. 671/2007 , şi al art. 16 alin. (7) şi
(9) din Legea serviciilor comunitare de utilitãţi publice nr.
51/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
preşedintele Autoritãţii Naţionale de Reglementare pentru
Serviciile Comunitare de Utilitãţi Publice emite urmãtorul ordin:
ART. 1
Se aprobã Contractul-cadru de furnizare a energiei termice,
prevãzut în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 2
(1) Modificarea contractelor existente de furnizare a
energiei termice se va face în termen de 6 luni de la intrarea în
vigoare a contractului-cadru aprobat prin prezentul ordin, cu
respectarea dispoziţiilor acestuia.
(2) În situaţia nemodificãrii contractelor în termenul
prevãzut la alin. (1), se aplicã prevederile contractului-cadru
aprobat prin prezentul ordin.
ART. 3
Furnizorii de energie termicã ce solicitã încheierea de
convenţii individuale anexã la contractul de furnizare a energiei
termice au obligaţia ca împreunã cu asociaţiile de
proprietari/locatari sã inventarieze instalaţiile interioare din
condominii.
ART. 4
Autoritãţile deliberative ale unitãţilor
administrativteritoriale pot stabili preluarea în facturare
individualã în baza prevederilor contractului-cadru aprobat prin
prezentul ordin şi a Legii serviciului public de alimentare cu
energie termicã nr. 325/2006 .
ART. 5
Autoritãţile deliberative ale unitãţilor
administrativteritoriale vor supune dezbaterii publice, vor
stabili şi vor aproba, pentru fiecare localitate în parte, data
începerii, respectiv a întreruperii furnizãrii energiei termice
pentru încãlzire sau principiul pe baza cãruia se stabilesc
aceste date, în funcţie de condiţiile atmosferice specifice
zonei.
ART. 6
Pe data intrãrii în vigoare a prezentului ordin, Metodologia
de repartizare şi facturare a consumurilor individuale de energie
termicã în imobile de tip condominiu, prevãzutã în anexa nr. 1 la
Ordinul preşedintelui Autoritãţii Naţionale de Reglementare
pentru Serviciile Publice de Gospodãrie Comunalã nr. 233/2004
pentru aprobarea unor reglementãri privind contorizarea
consumatorilor racordaţi la sistemele publice centralizate de
alimentare cu energie termicã, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 862 din 21 septembrie 2004, cu
modificãrile şi completãrile ulterioare, şi Contractul-cadru de
furnizare a energiei termice pentru utilizatori de tip urban
(asociaţii de proprietari/locatari sau persoane fizice asimilate
acestora, societãţi comerciale, instituţii publice), prevãzut în
anexa nr. 2 la acelaşi ordin, se abrogã.
ART. 7
Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
Preşedintele Autoritãţii Naţionale
de Reglementare pentru Serviciile Comunitare
de Utilitãţi Publice,
Marian Cristinel Bîgiu
Bucureşti, 29 septembrie 2008.
Nr. 483.
ANEXĂ
CONTRACT – CADRU
de furnizare a energiei termice
Nr. ….. din data ………
CAPITOLUL I
Pãrţile contractante
Art. 1. – (Se trece societatea comercialã/regia autonomã sau
operatorul ….. în gestiune directã conform legii) …., cu
sediul în ……, str. ….. nr. …., bl. …., sc. …, et.
…, ap. …, judeţul/sectorul ……, înmatriculatã/
înmatriculat la registrul comerţului cu nr. …., codul fiscal
….., codul unic de înregistrare …., contul nr. …., deschis
la ……, reprezentatã/ reprezentat de ….., având funcţia de
……, şi de ……, având funcţia de ……., în calitate de
furnizor, pe de o parte, şi
(Se trece societatea comercialã/instituţia publicã/asociaţia
de locatari/proprietari/domnul/doamna cu sediul/domiciliat/
domiciliatã) în localitatea …., str. …., nr. …., bl. …,
sc. …, judeţul/sectorul ….., (Se trece înmatriculatã la
registrul comerţului cu nr. ….., codul fiscal …., codul unic
de înregistrare ….., contul nr. ….., deschis la
….)/(autorizatã prin Încheierea judecãtoreascã nr. ….., emisã
de Judecãtoria …., cod fiscal ……., cont …. deschis la
…..), reprezentat/reprezentatã de (dacã este cazul) …., având
calitatea de (Se trece calitatea celui care semneazã valabil
contractul (proprietar sau cu împuternicire datã de proprietar,
caz în care se trec datele care atestã autenticitatea
împuternicirii), (Pentru persoane fizice se trece se identificã
cu C.I/B.I. seria …., nr. ….., eliberatã/eliberat la data de
…., de …., C.N.P. …….), în calitate de utilizator, pe de
altã parte, au convenit sã încheie prezentul contract de
furnizare a energiei termice, cu respectarea urmãtoarelor clauze:
CAPITOLUL II
Obiectul contractului-cadru
Art. 2. – (1) Obiectul prezentului contract îl reprezintã
furnizarea energiei termice pentru încãlzire şi pentru apa caldã
de consum, în condiţiile prevãzute în acesta.
(2) Prezentul contract stabileşte raporturile juridice dintre
furnizor şi utilizator cu privire la furnizarea, utilizarea,
facturarea şi plata energiei termice.
(3) Raporturile dintre furnizor şi utilizator se stabilesc la
punctul de delimitare între reţeaua interioarã a utilizatorului
aflatã pe proprietatea acestuia şi reţeaua publicã.
(4) Responsabilitãţile privind întreţinerea şi repararea
reţelei interioare sunt în sarcina utilizatorului chiar dacã
contorul de branşament este montat în alt punct decât punctul de
delimitare/separare. Elementele de identificare ale punctului de
delimitare/separare sunt prevãzute în anexa nr. 1.
(5) Parametrii de calitate trebuie asiguraţi în punctul de
delimitare/separare.
(6) Prestarea altor activitãţi conexe serviciului dincolo de
punctul de delimitare va face obiectul altor contracte de
prestãri de servicii. Prevederile unor astfel de contracte nu pot
prevala, faţã de prevederile prezentului contact.
Art. 3. – Prezentul contract s-a încheiat pentru suprafaţa
echivalentã termic, numãrul de persoane şi operatori economici
conform anexei nr. 2.
Art. 4. – În anexa nr. 3 sunt menţionate standardele,
normativele şi condiţiile de calitate privind furnizarea energiei
termice valabile la data semnãrii prezentului contractul.
Art. 5. – (1) Prezentul contract se încheie pe duratã
nedeterminatã.
(2) Rezilierea prezentului contract se poate face la cererea
utilizatorului, cu un preaviz de 30 de zile calendaristice şi
numai dupã achitarea la zi a tuturor debitelor datorate cãtre
furnizor.
(3) În cazul condominiilor, prezentul contract, la
solicitarea furnizorului, este însoţit de convenţii încheiate de
acesta cu fiecare consumator din condominiu alimentat prin
acelaşi branşament termic, cu respectarea prevederilor
prezentului contract.
CAPITOLUL III
Drepturile şi obligaţiile furnizorului
Art. 6. – Furnizorul are urmãtoarele drepturi:
1. sã factureze şi sã încaseze lunar contravaloarea
cantitãţilor de energie termicã furnizate, stabilite în
conformitate cu metodologia de calcul aprobatã de autoritatea de
reglementare competentã, la tarifele aprobate de autoritatea
administraţiei publice locale;
2. sã aplice penalitãţi egale cu nivelul dobânzii datorate
pentru neplata la termen a obligaţiilor bugetare, în cazul
neachitãrii facturilor la termen;
3. sã iniţieze modificarea şi completarea prezentului
contract sau a anexelor la acesta prin acte adiţionale, conform
modificãrilor stabilite de autoritatea de reglementare
competentã;
4. sã aibã acces la instalaţiile de utilizare a energiei
termice de pe proprietatea utilizatorului, pentru verificarea
respectãrii prevederilor contractuale, a funcţionãrii,
integritãţii sau pentru debranşare, în caz de pericol de avarie
sau neplatã, precum şi la contor, dacã se aflã pe proprietatea
utilizatorului, în vederea citirii, verificãrii metrologice sau
integritãţii acestuia. Accesul se va efectua în prezenţa
delegatului împuternicit al utilizatorului;
5. sã stabileascã condiţiile tehnice de branşare sau de
debranşare a utilizatorului de la instalaţiile aflate în
administrarea sa, cu respectarea normativelor tehnice în vigoare
şi a reglementãrilor elaborate de autoritatea de reglementare
competentã;
6. sã desfiinţeze branşamentele sau racordurile realizate
fãrã obţinerea avizelor legale şi sã sesizeze autoritãţile
competente în cazurile de consum fraudulos sau de distrugeri ori
degradãri ale componentelor sistemului de alimentare centralizatã
cu energie termicã – SACET;
7. sã aibã acces, în condiţiile legii, la instalaţiile
interioare ale utilizatorului de energie termicã ori de câte ori
este necesarã intervenţia la acestea pentru asigurarea
funcţionãrii normale a întregii instalaţii;
8. sã stabileascã lucrãri de revizii, reparaţii şi de
întreţinere planificate la reţelele şi la instalaţiile aparţinând
SACET.
9. sã întrerupã, total sau parţial, furnizarea energiei
termice pe durata necesarã executãrii lucrãrilor de întreţinere
şi de reparaţii programate, cu anunţarea în prealabil a
utilizatorului;
10. sã suspende sau sã limiteze furnizarea agentului termic,
fãrã plata vreunei penalizãri, cu un preaviz de 5 zile:
a) în cazul depãşirii termenului legal pentru achitarea
facturilor stabilite potrivit prezentului contract;
b) în cazul neachitãrii contravalorii daunelor, stabilite
printr-o hotãrâre judecãtoreascã definitivã şi irevocabilã,
provocate de distrugerea sau deteriorarea unor construcţii ori
instalaţii aferente infrastructurii SACET;
c) în cazul împiedicãrii în orice fel a delegatului
împuternicit al furnizorului de a controla instalaţiile de
utilizare, de a monta, de a verifica, de a înlocui sau de a citi
aparatele de mãsurareînregistrare ori de a remedia defecţiunile
la instalaţiile administrate de furnizor, indiferent dacã acestea
se aflã pe proprietatea utilizatorului sau pe domeniul public;
d) în cazul branşãrii fãrã acordul furnizorului la reţele
publice sau la instalaţiile altui utilizator ori schimbãrii, fãrã
acordul furnizorului, în cadrul unor lucrãri de reparaţii
capitale, reconstruiri, modificãri, modernizãri sau extinderi, a
caracteristicilor tehnice şi/sau a parametrilor instalaţiilor de
utilizare;
e) în cazul în care utilizatorul nu remediazã defecţiunile la
instalaţiile interioare şi prin aceasta prejudiciazã alimentarea
cu energie termicã a altor utilizatori;
f) în cazul în care se constatã diferenţe, semnificativ mai
mari decât cele datorate erorilor de mãsurã, între cantitatea de
agent termic pentru încãlzire intratã şi cea ieşitã în/din
instalaţiile utilizatorului;
g) la cererea utilizatorului;
11. sã asigure o temperaturã de 12°C în spaţiile cu
destinaţie de locuinţã în cazul limitãrii furnizãrii agentului
termic de încãlzire pentru neplatã;
12. sã suspende prezentul contract în situaţiile în care timp
de 3 luni de la data aplicãrii mãsurii de limitare a furnizãrii
prevãzute la pct. 10 lit. a), c), d) şi f) nu a fost înlãturatã
cauza pentru care s-a procedat la limitarea furnizãrii;
13. sã limiteze sau sã întrerupã furnizarea agentului termic,
dar nu mai mult de 24 de ore, în urmãtoarele condiţii:
a) când este periclitatã viaţa sau sãnãtatea oamenilor ori
integritatea bunurilor materiale;
b) pentru prevenirea, limitarea extinderii sau remedierea
avariilor în SACET;
c) pentru executarea unor manevre şi lucrãri care nu se pot
efectua fãrã întreruperi;
14. în cazul în care intervenţiile furnizorului prevãzute la
pct. 13 depãşesc 24 de ore, acestea se pot efectua în maximum 72
de ore, cu plata penalizãrilor prevãzute în prezentul contract,
cu aducerea la cunoştinţa utilizatorului.
Art. 7. – Furnizorul are urmãtoarele obligaţii:
1. sã respecte prevederile reglementãrilor în vigoare şi
angajamentele asumate prin prezentul contract;
2. sã încheie convenţii de facturare individualã, anexã la
prezentul contract, conform Hotãrârii Consiliului Local …….
nr. …../…….;
3. sã factureze, în cazul facturãrii individuale, cantitãţile
de energie termicã proprietarilor spaţiilor cu destinaţie de
locuinţã sau altã destinaţie, în conformitate cu prevederile
prezentului contract, la preţurile şi tarifele legal stabilite;
4. sã încheie act adiţional la prezentul contract ori de câte
ori apar modificãri;
5. sã asigure continuitatea serviciului de furnizare a
energiei termice la parametrii fizici şi calitativi prevãzuţi în
prezentul contract şi de legislaţia în vigoare;
6. sã aducã la cunoştinţa utilizatorului, cu cel puţin 10
zile înainte, prin mass-media şi prin afişare la utilizator,
orice întrerupere în furnizarea energiei termice, în cazul unor
lucrãri de modernizare, retehnologizare, reparaţii şi întreţinere
planificate stabilite prin programele anuale convenite cu
autoritãţile administraţiei publice locale, care impun
întreruperea furnizãrii energiei termice;
7. sã opreascã alimentarea instalaţiilor aflate în
subsolurile tehnice ale utilizatorului în cazul producerii unei
avarii sau pentru prevenirea acesteia, astfel încât sã se
limiteze, respectiv sã se elimine consecinţele evenimentului;
8. sã efectueze aerisirea instalaţiilor interioare aparţinând
utilizatorilor de tip urban ori de câte ori acestea sunt golite
de cãtre furnizor sau din cauza acestuia;
9. sã furnizeze apa caldã de consum asigurând la punctul de
separare:
a) condiţiile de potabilitate a apei calde de consum care
este furnizatã prin reţeaua de distribuţie pe care o exploateazã;
b) o temperaturã cuprinsã în intervalul 55 – 60°C;
c) presiunea de serviciu şi debitul minim necesar;
10. sã respecte regimul chimic al apei din reţeaua de
furnizare a agentului termic, efectuând periodic mãsurãtori ale
indicilor chimici;
11. sã asigure temperatura agentului termic pentru încãlzire
la punctul de separare, care sã asigure confortul termic normal
în spaţiile cu destinaţie de locuinţã ale utilizatorului/
consumatorului;
12. sã factureze cantitãţile de energie termicã numai în
conformitate cu metodologia de calcul aprobatã de autoritatea de
reglementare competentã, pe baza preţurilor şi a cantitãţilor de
energie termicã furnizatã;
13. sã evacueze, pe cheltuiala sa, apa pãtrunsã în curţi,
case, subsoluri din cauza defecţiunilor la SACET; evacuarea apei
nu exonereazã furnizorul de plata unor despãgubiri stabilite în
condiţiile legii;
14. sã exploateze, sã întreţinã, sã repare şi sã verifice
contoarele de energie termicã instalate la branşament.
Verificarea periodicã se face conform dispoziţiilor de metrologie
în vigoare şi se suportã de cãtre furnizor. Contoarele instalate
la branşament, defecte sau suspecte de înregistrãri eronate, se
demonteazã de furnizor şi se supun verificãrii într-un laborator
metrologic autorizat. În cazul în care verificarea se face la
cererea utilizatorului, în interiorul termenului de valabilitate
a verificãrii metrologice, atunci cheltuielile de verificare,
demontare şi montare vor fi suportate astfel: de cãtre furnizor,
dacã sesizarea a fost întemeiatã; de cãtre utilizator, dacã
sesizarea s-a dovedit a fi neîntemeiatã;
15. sã scoatã din instalaţie contorul de energie termicã
numai în cazul în care acesta este înlocuit cu altul cu aceeaşi
clasã de precizie sau cu clasã de precizie superioarã. Se
excepteazã cazurile în care una ori mai multe componente ale
contorului au fost deteriorate din culpa utilizatorului sau au
avut loc intervenţii neautorizate asupra acestuia, fapt ce a
condus la deteriorarea sigiliilor;
16. sã utilizeze numai sigilii personalizate de unicã
folosinţã, cu serie diferitã de la un sigiliu la altul;
17. sã aducã la cunoştinţa utilizatorului modificãrile de
tarif şi alte informaţii referitoare la facturare, prin adresa
ataşatã facturii;
18. sã ia mãsurile necesare pentru remedierea deficienţelor
constatate în cazul în care cu ocazia citirii se constatã
deteriorarea contorului de energie termicã sau inundarea incintei
în care este montat acesta, din culpa sa. În cazul în care
inundarea incintei se datoreazã culpei utilizatorului, trebuie sã
solicite acestuia remedierea defecţiunilor la reţeaua sa
interioarã;
19. sã ia mãsuri pentru remedierea defecţiunilor şi
deranjamentelor survenite la instalaţiile de distribuţie sau la
branşament;
20. sã nu deterioreze bunurile utilizatorului şi sã aducã
pãrţile din construcţii legal executate, care aparţin
utilizatorului, la starea lor iniţialã, dacã au fost deteriorate
din vina sa;
21. sã înceapã şi sã întrerupã furnizarea energiei termice la
data de ….., respectiv …., conform Hotãrârii Consiliului
Local ….. sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti,
dupã caz, nr. ……./……..;
22. sã acorde despãgubiri pentru daunele provocate de
întreruperi în alimentare ce au survenit din vina sa, conform
prevederilor legale în vigoare;
23. sã furnizeze utilizatorului informaţii privind istoricul
consumului şi eventualele penalitãţi plãtite de acesta;
24. sã plãteascã daunele provocate utilizatorului din culpa
sa, în special dacã:
a) nu începe furnizarea energiei termice la termenul
contractat sau nu livreazã energia termicã în condiţiile
stabilite în prezentul contract;
b) nu anunţã utilizatorul din timp cu privire la limitãrile
sau la întreruperile programate;
c) dupã sistarea furnizãrii energiei termice cerutã de
utilizatorul de energie termicã, nu reia furnizarea în primele 3
zile lucrãtoare de la primirea, în scris, a notificãrii privind
încetarea motivului sistãrii;
d) nu respectã parametrii de calitate prevãzuţi în prezentul
contract şi în actele normative în vigoare pentru energia termicã
furnizatã;
e) dupã întreruperea furnizãrii energiei termice nu reia
furnizarea acesteia în maximum 3 zile lucrãtoare de la
îndeplinirea condiţiilor de reluare a furnizãrii;
25. sã înregistreze toate reclamaţiile şi sesizãrile
utilizatorului la un centru unic de relaţii cu utilizatorii şi sã
ia mãsurile care se impun în vederea rezolvãrii acestora, în
termenul prevãzut de lege;
26. A. La fiecare citire a contoarelor de energie termicã
pentru încãlzire şi pentru apã caldã de consum, cu excepţia
cazurilor când citirea se face de la distanţã, sã lase o
înştiinţare scrisã din care sã reiasã:
a) data şi ora citirii;
b) indexul contoarelor;
c) numele şi prenumele cititorului;
d) cauza care a dus la imposibilitatea citirii.
B. În cazul în care citirea nu s-a putut efectua din cauza
inundãrii incintei în care se aflã contorul din culpa
furnizorului, acesta are obligaţia ca pânã la data-limitã de
emitere a facturii:
a) sã verifice cauza inundãrii şi sã goleascã incinta de apã;
b) sã citeascã contoarele de energie termicã;
c) sã remedieze defecţiunea care a fãcut posibilã inundarea
incintei;
d) sã emitã factura pe baza citirii efectuate.
C. În cazul în care operaţiile prevãzute la pct. B conduc,
din motive justificate, la emiterea facturii dupã data de 15 a
lunii, se admite emiterea acesteia pe baza unui index estimat,
fapt ce va fi menţionat în facturã, regularizarea efectuându-se
în factura urmãtoare.
D. În cazul în care se constatã cã incinta în care sunt
montate contoarele de energie termicã este inundatã din vina
utilizatorului, consumul de energie termicã se va calcula ca
pentru utilizatorii necontorizaţi pânã la remedierea
defecţiunilor.
CAPITOLUL IV
Drepturile şi obligaţiile utilizatorului
Art. 8. – Utilizatorul are urmãtoarele drepturi:
1. sã utilizeze liber şi nediscriminatoriu serviciul public
de alimentare cu energie termicã în condiţiile prevãzute în
prezentul contract;
2. sã conteste facturile când constatã diferenţe între
consumul facturat şi înregistrat de contorul de branşament, în
cazul facturãrii unor servicii neefectuate, sau când constatã
încãlcarea prevederilor contractuale;
3. sã beneficieze de reducerea valorii facturii astfel:
a) cu contravaloarea cantitãţii de cãldurã din apa caldã de
consum nelivratã, în cazul în care temperatura medie a acesteia,
din luna de facturare, este mai micã de 50°C. Furnizorul are
obligaţia sã comunice utilizatorului, la cererea acestuia,
temperatura medie lunarã a apei reci intrate în staţia termicã;
b) cu contravaloarea energiei termice nelivrate pe perioada
în care s-a depãşit limita de timp comunicatã pentru oprirea
furnizãrii energiei termice sau în cazul prelungirii timpului de
intervenţie conform prevederilor art. 6 pct. 14;
4. sã primeascã rãspuns, în termen de maximum 30 de zile
calendaristice, la sesizãrile adresate furnizorului cu privire la
neîndeplinirea unor obligaţii contractuale;
5. sã racordeze, în condiţiile legii şi cu acordul scris al
furnizorului, alţi consumatori pentru alimentarea acestora cu
energie termicã;
6. sã solicite furnizorului remedierea defecţiunilor şi
deranjamentelor survenite la instalaţiile de distribuţie sau la
branşament;
7. sã solicite în scris verificarea contoarelor instalate pe
branşamentul propriu, defecte sau suspecte de înregistrãri
eronate, în condiţiile art. 7 pct. 14;
8. sã renunţe, în condiţiile legii, la serviciile
contractate;
9. sã se adreseze, individual sau colectiv, autoritãţilor
administraţiei publice locale sau centrale ori instanţelor
judecãtoreşti, în vederea prevenirii sau reparãrii unui
prejudiciu direct sau indirect.
Art. 9. – Utilizatorul are urmãtoarele obligaţii:
1. sã achite, în termenele stabilite, contravaloarea energiei
termice furnizate;
2. sã achite contravaloarea cantitãţii de apã înregistrate de
contorul de energie termicã, precum şi contravaloarea serviciului
de canalizare aferent, conform facturii emise de furnizorul
serviciului de alimentare cu apã şi de canalizare, în condiţiile
de platã stabilite în contractul de furnizare a apei, încheiat cu
acesta;
3. sã asigure accesul utilajelor furnizorului, necesare
desfãşurãrii activitãţii specifice serviciului, în spaţiile ori
suprafeţele de teren deţinute cu orice titlu, pe trotuarele şi
aleile din jurul imobilelor, indiferent de titularul dreptului de
proprietate sau de administrare;
4. sã permitã accesul furnizorului la instalaţiile de
utilizare a energiei termice aflate în folosinţa sau pe
proprietatea sa, pentru verificarea funcţionãrii şi integritãţii
acestora ori pentru debranşarea/deconectarea instalaţiilor în caz
de neplatã sau de avarie;
5. sã asigure integritatea sistemelor de mãsurare, accesul
furnizorului în vederea efectuãrii citirilor, verificãrilor,
precum şi pentru operaţiile de întreţinere şi de intervenţii în
cazul în care cãminul de branşament şi/sau contoarele de energie
termicã se aflã pe proprietatea utilizatorului;
6. sã nu execute manevre la robinetul/vana montatã în amonte
de contor. Izolarea instalaţiei interioare se va face prin
manevrarea robinetului/vanei de dupã contor;
7. sã nu utilizeze sub nicio formã apa din instalaţia de
încãlzire. Sustragerea de apã din circuitul de încãlzire
constituie infracţiunea de furt şi se pedepseşte conform Codului
penal;
8. sã ia mãsuri pentru prevenirea inundãrii subsolurilor,
prin montarea de clapete de reţinere sau vane pe coloanele de
scurgere din subsol;
9. sã aducã la cunoştinţa furnizorului, în termen de 15 zile
lucrãtoare, orice modificare a datelor sale de identificare, a
datelor cuprinse în anexa nr. 2 şi a datelor de identificare a
imobilului la care sunt prestate serviciile contractate, precum
şi a adresei la care furnizorul urmeazã sã trimitã facturile;
10. sã exploateze şi sã întreţinã instalaţiile proprii pentru
asigurarea utilizãrii eficiente a energiei termice şi sã asigure
subsolurile curate şi iluminate;
11. sã suporte contravaloarea apei de adaos în cazul
pierderilor apãrute din culpa sa sau în cazul golirii
instalaţiilor interioare, conform tarifelor aprobate de
autoritatea administraţiei publice locale;
12. sã solicite rezilierea prezentului contract şi încetarea
furnizãrii serviciului în termen de 15 zile de la înstrãinarea
imobilului;
13. sã nu construiascã sau sã nu amplaseze obiective în zona
de protecţie ori la o distanţã mai micã decât cea de siguranţã
faţã de construcţiile şi instalaţiile furnizorului şi sã
desfiinţeze construcţiile şi obiectivele construite sau amplasate
în aceste condiţii;
14. sã calculeze şi sã predea furnizorului de energie termicã
deciziile emise de comitetul executiv al asociaţiei de
proprietari/locatari privind recalcularea suprafeţei utile luate
în calcul la repartizarea energiei termice, ca urmare a
modificãrii suprafeţei echivalente termic a corpurilor de
încãlzire din spaţiile cu destinaţie de locuinţã, în cazul
facturãrii individuale;
15. sã aducã la cunoştinţa furnizorului denumirea
operatorului economic cu care utilizatorul are contract pentru
repartizarea costurilor pe baza repartitoarelor de costuri;
16. sã aducã la cunoştinţa furnizorului orice modificare a
suprafeţei echivalente termic a corpurilor de încãlzire din
spaţiile comune şi din cele cu altã destinaţie decât cea de
locuinţã;
17. sã nu modifice instalaţiile de utilizare interioare
aferente unui condominiu decât în condiţiile legii.
CAPITOLUL V
Stabilirea cantitãţii de energie termicã furnizate
Art. 10. – (1) Determinarea cantitãţii de energie termicã se
face prin mãsurare directã cu ajutorul sistemelor de mãsurareînregistrare
a cantitãţilor de energie termicã furnizate, montate
pe branşamentul care deserveşte fiecare utilizator individual sau
colectiv, în punctul de delimitare a instalaţiilor.
(2) În cazul în care la branşament nu au fost montate
contoare de energie termicã, determinarea cantitãţilor de energie
furnizate se face prin metode indirecte, bazate pe mãsurãtori şi
calcule pe baza metodologiei prevãzute la art. 7 pct. 12.
Art. 11. – (1) Lunar, pânã cel târziu la data de 3 a lunii,
furnizorul va stabili cantitatea de energie termicã consumatã
prin citirea contoarelor de energie termicã pentru încãlzire şi
apã caldã de consum sau, în cazul în care condominiul nu este
contorizat, conform prevederilor art. 10 alin. (2).
(2) Tot pânã la aceeaşi datã, furnizorul va transmite
utilizatorului sau operatorului economic cu care utilizatorul are
contract pentru repartizarea costurilor pentru încãlzire consumul
de energie termicã pentru încãlzire, iar utilizatorului consumul
de energie termicã pentru apã caldã de consum, în vederea
repartizãrii acestuia pe proprietarii spaţiilor cu destinaţie de
locuinţã sau cu altã destinaţie.
(3) Pânã la data de 5 a fiecãrei luni, utilizatorul,
respectiv operatorul economic specificat la alin. (2), transmite
furnizorului situaţia centralizatoare cuprinzând consumurile
pentru încãlzire defalcate pe beneficiarii de ajutor pentru
încãlzirea locuinţei, iar în cazul facturãrii individuale,
separat pentru toţi proprietarii, atât pentru încãlzire, cât şi
pentru apã caldã de consum.
(4) Pe baza situaţiei centralizatoare prevãzute la alin. (3),
pânã la data de 10 a fiecãrei luni, furnizorul calculeazã
cuantumul ajutorului pentru încãlzirea locuinţei, în conformitate
cu prevederile legale, şi emite factura cãtre utilizator sau
consumator, dupã caz.
(5) Factura va cuprinde energia termicã pentru încãlzire,
energia termicã înglobatã în apa caldã de consum, ajutorul pentru
încãlzirea locuinţei calculat potrivit prevederilor legale în
vigoare şi suma de platã calculatã ca diferenţã între valoarea
consumului şi ajutorul pentru încãlzirea locuinţei.
(6) Utilizatorul are obligaţia de a evidenţia lunar ajutorul
pentru încãlzirea locuinţei cu energie termicã în lista cu
cheltuielile de întreţinere, dacã facturarea nu se realizeazã
individual.
Art. 12. – (1) În acele condominii în care sunt montate
repartitoare de costuri, cantitatea de energie termicã aferentã
consumului propriu pentru încãlzirea spaţiilor cu altã destinaţie
decât cea de locuinţã, în care nu sunt montate repartitoare de
costuri, este proporţionalã cu suprafaţa echivalentã termic a
corpurilor de încãlzire existente în aceste spaţii, majoratã cu
30%.
(2) Cantitãţile de energie termicã pentru încãlzire ce se
factureazã individual se determinã astfel:
a) în cazul în care nu sunt montate repartitoare de costuri,
nu sunt deconectãri de la instalaţia interioarã de distribuţie a
energiei termice şi în condominiu nu existã operatori economici
care sã îşi desfãşoare activitatea, cantitatea aferentã fiecãrui
consumator este proporţionalã cu suprafaţa utilã a spaţiului cu
destinaţie de locuinţã. Sunt aplicabile prevederile art. 9 pct.
14;
b) în cazul în care nu sunt montate repartitoare de costuri,
sunt deconectãri de la instalaţia interioarã de distribuţie a
energiei termice sau/şi sunt operatori economici care îşi
desfãşoarã activitatea în condominiu, cantitatea de energie
termicã pentru încãlzire consumatã în spaţiile comune se
calculeazã proporţional cu raportul dintre suprafaţa echivalentã
termic a corpurilor de încãlzire montate în spaţiile comune luatã
împreunã cu cea a conductelor reţelei interioare de distribuţie
şi încãlzire ce traverseazã spaţiile comune şi suprafaţa
echivalentã termic totalã din condominiu (SET 3/SET, conform
anexei nr. 2). Suprafaţa echivalentã termic totalã însumeazã
suprafaţa echivalentã termic a tuturor corpurilor de încãlzire
racordate la instalaţia interioarã de distribuţie a energiei
termice şi cea a tuturor conductelor reţelei interioare de
distribuţie şi încãlzire. Cantitatea de energie termicã consumatã
în proprietatea fiecãrui consumator este proporţionalã cu:
1. suprafaţa utilã a spaţiului cu destinaţie de locuinţã şi
cu suprafaţa echivalentã termic a corpurilor de încãlzire şi a
coloanelor de distribuţie şi de încãlzire din spaţiile cu altã
destinaţie decât cea de locuinţã pe care proprietarul le are în
folosinţã (SET 2 din anexa nr. 2), dacã este cazul, pentru
consumatorii racordaţi la reţeaua internã de distribuţie a
agentului termic, fiind aplicabile prevederile art. 9 pct. 14;
2. suprafaţa echivalentã termic totalã a corpurilor de
încãlzire şi a conductelor reţelei interne de distribuţie şi
încãlzire ce se gãseşte în spaţiul cu altã destinaţie decât cea
de locuinţã (SET 4 din anexa nr. 2), pentru operatorii economici;
3. suprafaţa echivalentã termic a coloanelor de încãlzire şi
de distribuţie ce traverseazã spaţiile cu destinaţie de locuinţã,
pentru proprietarii care sunt deconectaţi;
c) în cazul în care sunt montate repartitoare de costuri,
cantitãţile facturate individual se transmit furnizorului de
cãtre operatorul economic cu care utilizatorul are contract
pentru repartizarea costurilor pentru încãlzire conform art. 11
alin. (3).
(3) Cantitatea de energie termicã înglobatã în apa caldã de
consum ce se factureazã individual se determinã astfel:
a) în cazul în care nu sunt montate repartitoare de costuri,
indiferent dacã sunt sau nu sunt deconectãri de la instalaţia
interioarã de distribuţie a apei calde de consum, cantitatea
aferentã fiecãrui consumator alimentat din instalaţia interioarã
este proporţionalã cu numãrul de persoane din fiecare spaţiu cu
destinaţie de locuinţã sau conform baremelor de consum pentru
spaţiile cu altã destinaţie;
b) în cazul în care sunt montate repartitoare de costuri,
cantitãţile facturate individual se transmit furnizorului de
cãtre utilizator sau de operatorul economic cu care utilizatorul
are contract pentru repartizarea costurilor pentru încãlzire
conform art. 11 alin. (3);
c) în acele condominii în care sunt montate repartitoare de
costuri, cantitatea de energie termicã aferentã consumului
propriu de apã caldã de consum în spaţiile cu altã destinaţie
decât cea de locuinţã se determinã pe bazã de bareme, dacã nu
sunt montate repartitoare de costuri în aceste spaţii.
Art. 13. – (1) Dacã furnizorul nu poate întocmi şi emite
facturile individuale pânã la data stabilitã la art. 18 alin. (1)
ca urmare a faptului cã utilizatorul sau operatorul economic cu
care utilizatorul are contract pentru repartizarea costurilor
pentru încãlzire nu a predat datele necesare pânã la data
prevãzutã la art. 11 alin. (3), furnizorul va emite
utilizatorului o facturã cu consumurile totale din condominiu.
(2) Sarcina repartizãrii cheltuielilor în condiţiile alin.
(1) revine utilizatorului, care va cuprinde cheltuielile în lista
cu cheltuielile de întreţinere şi va transmite furnizorului un
tabel centralizator cu defalcarea cantitãţilor şi a sumelor de
platã pe consumatori pânã la data scadentã de platã a facturii.
(3) Fiecare consumator cu care este încheiatã convenţia de
facturare individualã va achita contravaloarea sumelor de platã
cuprinse în lista cu cheltuielile de întreţinere prevãzutã la
alin. (2) direct furnizorului.
Art. 14. – La schimbarea contorului în vederea reparãrii sau
verificãrii metrologice periodice, furnizorul are obligaţia de a
anunţa utilizatorul despre operaţia respectivã cu cel puţin 24 de
ore înainte de ora la care este programatã acţiunea şi va
completa un document în care sunt trecute cel puţin:
a) datele de identificare ale furnizorului;
b) datele de identificare ale utilizatorului;
c) datele de identificare ale contorului existent;
d) datele de identificare ale sigiliului existent;
e) indexul înregistrat;
f) datele de identificare ale contorului ce se monteazã;
g) seria sigiliului personalizat de unicã folosinţã;
h) indexul de pornire.
CAPITOLUL VI
Tarife, facturare şi modalitãţi de platã
Art. 15. – (1) Furnizorul va practica preţurile aprobate
potrivit prevederilor legale în vigoare, consemnate în anexa la
prezentul contract.
(2) Modificarea preţurilor şi tarifelor va fi adusã la
cunoştinţa utilizatorului în scris, cu minimum 15 zile înaintea
începerii perioadei de facturare la noul preţ.
Art. 16. – (1) Facturarea se face lunar, iar tipul de facturã
emisã este ………. (Se trece colectivã sau individualã.).
(2) Modul de facturare şi de platã a contravalorii energiei
termice consumate pentru încãlzire este (Se trece una dintre
urmãtoarele opţiuni solicitatã de utilizator):
a) facturarea şi plata în tranşe lunare egale pe perioada
unui an calendaristic, pe baza cantitãţilor medii lunare de
energie termicã consumate efectiv în anul calendaristic anterior;
b) facturarea şi plata în tranşe lunare egale, stabilite
diferenţiat în perioada sezonului rece şi în restul anului, pe
perioada unui an calendaristic, pe baza cantitãţilor medii lunare
de energie termicã consumate efectiv în perioadele
corespunzãtoare ale anului calendaristic anterior;
c) facturarea şi plata lunarã pe baza consumului efectiv.
(3) Furnizorul, în cazul alegerii uneia dintre opţiunile
prevãzute la alin. (3) lit. a) sau b), va comunica utilizatorului
sau fiecãrui consumator, în cazul facturãrii individuale, pânã la
data de 15 februarie a anului în curs, consumul efectiv
înregistrat în anul calendaristic încheiat, precum şi eventualele
diferenţe de regularizat.
(4) Sumele rezultate din regularizare datorate de furnizor se
deduc din valoarea facturii pe luna urmãtoare.
(5) Sumele rezultate din regularizare datorate de utilizator,
respectiv de consumator furnizorului se plãtesc, începând cu luna
martie, ……………. (Se trece integral sau eşalonat, pânã la
data de 31 iulie a anului în curs).
Art. 17. – Factura va cuprinde, pe lângã datele specificate
la art. 11 alin. (5), şi elementele de identificare ale fiecãrui
punct de consum, preţul/tariful aplicat, inclusiv baza legalã.
Art. 18. – (1) Factura pentru furnizarea energiei termice se
emite cel mai târziu pânã la data de 15 a lunii urmãtoare celei
în care prestaţia a fost efectuatã. Utilizatorii/Consumatorii
sunt obligaţi sã achite facturile reprezentând contravaloarea
serviciului de care au beneficiat, în termenul de scadenţã de 15
zile lucrãtoare de la data emiterii facturilor; data emiterii
facturii şi termenul de scadenţã se înscriu pe facturã.
(2) Neachitarea de cãtre utilizator/consumator a facturii
emise de furnizor în termen de 30 zile de la data scadenţei sau a
sumelor rezultate din regularizare la termenele prevãzute atrage
penalitãţi de întârziere, dupã cum urmeazã:
a) penalitãţi egale cu nivelul dobânzii datorate pentru
neplata la termen a obligaţiilor bugetare, stabilite conform
reglementãrilor legale în vigoare;
b) penalitãţile datorate începând cu prima zi dupã data
scadenţei;
c) valoarea totalã a penalitãţilor nu poate depãşi cuantumul
debitului şi se constituie venit al furnizorului.
Art. 19. – Facturile şi documentele de platã se transmit de
furnizor la adresa: ………………..
Art. 20. – Utilizatorul poate efectua plata serviciilor
prestate prin urmãtoarele modalitãţi:
a) în numerar la casieria furnizorului;
b) cu filã cec;
c) cu ordin de platã;
d) prin internet;
e) ……..(Se trece alt instrument de platã convenit de
pãrţi.).
Art. 21. – (1) În cazul în care pe documentul de platã nu se
menţioneazã obiectul plãţii, se considerã achitate facturile în
ordine cronologicã.
(2) În funcţie de modalitatea de platã, aceasta se considerã
efectuatã, dupã caz, la una dintre urmãtoarele date:
a) data certificãrii plãţii de cãtre unitatea bancarã a
utilizatorului, pentru ordinele de platã;
b) data certificatã de furnizor, pentru filele cec sau
celelalte instrumente de platã legale;
c) data înscrisã pe chitanţa emisã de casieria furnizorului.
Art. 22. – În cazul în care se constatã cã
utilizatorul/consumatorul la care anterior a fost sistatã
furnizarea energiei termice a beneficiat de acest serviciu, se va
proceda la facturarea acestuia începând cu data sistãrii
serviciului.
CAPITOLUL VII
Rãspunderea contractualã
Art. 23. – Pentru neexecutarea în tot sau în parte a
obligaţiilor contractuale prevãzute în prezentul contract pãrţile
rãspund conform prevederilor legale.
Art. 24. – Furnizorul rãspunde de parametrii cantitativi şi
calitativi ai apei calde de consum furnizate, precum şi de
respectarea normativelor tehnice şi comerciale în vigoare.
Art. 25. – Refuzul total sau parţial al
utilizatorului/consumatorului de a plãti o facturã emisã de
furnizor va fi comunicat acestuia prin adresã scrisã, care va
conţine şi motivul refuzului, în termen de 10 zile de la data
primirii facturii. Reclamaţiile ulterioare efectuãrii plãţii
facturilor se conciliazã între pãrţi în termen de 10 zile
lucrãtoare de la data formulãrii scrise a pretenţiilor de cãtre
utilizator. În cazul în care, ca urmare a unor recalculãri
conciliate între pãrţi, se reduce nivelul consumului facturat, nu
se percep penalitãţi.
Art. 26. – Furnizorul este obligat sã plãteascã despãgubiri
în cazul deteriorãrii instalaţiilor interioare aparţinând
utilizatorului sau al îmbolnãvirii utilizatorilor colectivi ori
individuali, în situaţia în care au apãrut presiuni în punctul de
delimitare mai mari decât cele admise de normele tehnice în
vigoare, nu a fost respectat regimul chimic al agentului termic
de încãlzire, calitatea apei calde de consum nu corespunde
condiţiilor de potabilitate etc. Plata despãgubirilor se face în
termen de maximum 30 de zile de la data producerii sau
constatãrii deteriorãrii pe baza expertizei efectuate de un
expert autorizat angajat de furnizor şi agreat de utilizator. În
cazul în care în urma expertizei se constatã cã furnizorul nu
este în culpã, plata expertizei va fi suportatã de utilizator.
Art. 27. – În cazul nerespectãrii prevederilor art. 7 pct.
13, 14 şi 20, furnizorul va fi obligat la plata de despãgubiri
care sã acopere prejudiciul creat.
CAPITOLUL VIII
Forţa majorã
Art. 28. – În cazul apariţiei unor situaţii de forţã majorã,
partea care o invocã este exoneratã de rãspundere în condiţiile
legii.
Art. 29. – (1) Niciuna dintre pãrţile contractante nu
rãspunde de neexecutarea în termen sau/şi de executarea în mod
necorespunzãtor, total ori parţial, a oricãrei obligaţii care îi
revine în baza prezentului contract, dacã neexecutarea sau
executarea necorespunzãtoare a obligaţiei respective a fost
cauzatã de forţa majorã.
(2) Partea care invocã forţa majorã este obligatã sã notifice
celeilalte pãrţi, în termen de 48 de ore, despre producerea
evenimentului, apreciind perioada în care urmãrile ei înceteazã,
cu confirmarea autoritãţilor competente de la locul producerii
evenimentului ce constituie forţã majorã, şi sã ia toate mãsurile
posibile în vederea limitãrii consecinţelor lui.
CAPITOLUL IX
Litigii
Art. 30. – Pãrţile convin ca toate neînţelegerile privind
validitatea prezentului contract sau rezultate din interpretarea,
executarea ori încetarea acestuia sã fie rezolvate pe cale
amiabilã de reprezentanţii lor.
Art. 31. – În cazul în care nu este posibilã rezolvarea
litigiilor pe cale amiabilã, pãrţile se vor adresa instanţelor
judecãtoreşti competente.
CAPITOLUL X
Dispoziţii finale
Art. 32. – În toate problemele care nu sunt prevãzute în
prezentul contract pãrţile se supun prevederilor legislaţiei
specifice în vigoare, ale Codului civil, Codului comercial şi ale
altor acte normative incidente.
Art. 33. – Corespondenţa adresatã furnizorului de cãtre
utilizator/consumator va conţine în mod obligatoriu:
denumirea/numele şi prenumele, calitatea, adresa, semnãtura
persoanei autorizate şi, dupã caz, ştampila utilizatorului.
Art. 34. – Prezentul contract se poate modifica prin acte
adiţionale conform prevederilor art. 6 pct. 3 şi art. 7 pct. 4.
Art. 35. – Anexele nr. 1-3 şi, dupã caz, nr. 4-7 fac parte
integrantã din prezentul contract.
Art. 36. – Utilizatorul va completa şi va înainta
furnizorului anexele nr. 5 şi 6 în cazul în care se încheie
convenţii de facturare individualã.
Art. 37. – Prezentul contract a fost încheiat în douã
exemplare, câte unul pentru fiecare parte, şi intrã în vigoare la
data de …………… .
Furnizor, Utilizator,
………. …………
Data semnãrii
………….
ANEXA 1
───────
la contract
───────────
DELIMITAREA
instalaţiilor de alimentare cu energie termicã
Denumirea utilizatorului (Se trece denumirea utilizatorului
care trebuie sã fie aceeaşi cu cea din contract.):
Adresa la care se furnizeazã serviciul de alimentare cu
energie termicã este (Se trec toate adresele de consum care au
branşament propriu şi aparţin aceluiaşi proprietar sau fac parte
din aceeaşi asociaţie de proprietari/locatari.):
………………………………………………………
..
………………………………………………………
..
………………………………………………………
..
A. Alimentarea cu energie termicã se face din (Se trece
denumirea tronsonului din reţeaua de transport, centralei
termice, staţiei termice sau punctului termic din care se face
alimentarea fiecãrui loc de consum.):
B. Punctul/Punctele de delimitare este/sunt
amplasat/amplasate conform schiţei/schiţelor (Se trece numãrul
schiţei.) din anexã. (În fiecare schiţã cotatã se vor figura
vanele, contorul de energie termicã, reducţiile, diametrul
exterior sau diametrul nominal.)
C. Caracteristicile contoarelor de energie termicã pentru
încãlzire şi apã caldã de consum de branşament sunt (Pentru
fiecare contor de branşament se trec denumirea comercialã, tipul,
seria, clasa de precizie, termenul scadent pentru verificare
metrologicã, data montãrii, seriile sigiliilor personalizate de
unicã folosinţã etc.):
D. Schema de principiu a conductelor şi armãturilor în amonte
şi în aval de punctul de delimitare este conform
schiţei/schiţelor (Se trece numãrul schiţei/schiţelor.) din
anexã. (Schiţa cotatã va cuprinde racordul pânã la prima vanã de
separare a reţelei de distribuţie/transport şi partea de reţea
interioarã pânã la intrarea pe proprietatea utilizatorului.)
Furnizor,
…….. Utilizator,
………..
ANEXA 2
───────
la contract
───────────
SITUAŢIA
persoanelor şi operatorilor economici
*T*
┌────┬─────────────────┬───────────┬───────┬────────┬────────┬───
─────┬───────┐
│Nr. │Adresa punctului │Numãrul de │ SU*1) │SET 1*2)│SET 2*3)│SET
3*4)│ SET*5)│
│crt.│ de consum │ persoane │ │ │ │
│ │
├────┼─────────────────┼───────────┼───────┼────────┼────────┼───
─────┼───────┤
│ 1 │ │ │ │ │ │
│ │
├────┼─────────────────┼───────────┼───────┼────────┼────────┼───
─────┼───────┤
│ 2 │ │ │ │ │ │
│ │
├────┼─────────────────┼───────────┼───────┼────────┼────────┼───
─────┼───────┤
│… │ │ │ │ │ │
│ │
├────┼─────────────────┼───────────┼───────┼────────┼────────┼───
─────┼───────┤
│ n │ │ │ │ │ │
│ │
└────┴─────────────────┴───────────┴───────┴────────┴────────┴───
─────┴───────┘
*ST*
__________
*1) Suprafaţa utilã a spaţiilor cu destinaţie de locuinţã.
*2) Suprafaţa echivalentã termic a corpurilor de încãlzire şi
a coloanelor de încãlzire şi distribuţie din spaţiile cu
destinaţie de locuinţã.
*3) Suprafaţa echivalentã termic a corpurilor de încãlzire şi
a coloanelor de încãlzire şi distribuţie din spaţiile cu altã
destinaţie decât cea de locuinţã (garaje, boxe etc.), exclusiv
operatorii economici.
*4) Suprafaţa echivalentã termic a corpurilor de încãlzire şi
a conductelor reţelei interne de încãlzire şi distribuţie din
spaţiile comune.
*5) Suprafaţa echivalentã termic totalã din condominiu egalã
cu SET 1 + SET 2 + SET 3 + SET 4.
Situaţia se întocmeşte pe baza inventarului transmis de
utilizator, cu excepţia datelor referitoare la proprietarii
spaţiilor cu altã destinaţie decât cea de locuinţã cu care
furnizorul are contract direct.
Rubricile „SET 1”, „SET 2”, „SET 3” şi „SET 4” se completeazã
numai în cazul facturãrii individuale sau când în condominiu îşi
desfãşoarã activitatea operatori economici.
*T*
┌────┬───────────────────┬────────┬───────────────┬───────┬──────
─┬────────────┐
│Nr. │ Denumirea │ │Denumire barem/│ Iarna │ Vara
│ Semnãtura │
│crt.│ operatorului │SET 4*6)│ cantitate │- Gcal/│-
Gcal/│operatorului│
│ │economic/adresa │ │ │ lunã-│
lunã-│ economic │
│ │punctului de consum│ │ │ │
│ │
├────┼───────────────────┼────────┼────┬────┬─────┼───────┼──────
─┼────────────┤
│ 1 │ │ │ │ │ │ │
│ │
├────┼───────────────────┼────────┼────┼────┼─────┼───────┼──────
─┼────────────┤
│ 2 │ │ │ │ │ │ │
│ │
├────┼───────────────────┼────────┼────┼────┼─────┼───────┼──────
─┼────────────┤
│….│ │ │ │ │ │ │
│ │
├────┼───────────────────┼────────┼────┼────┼─────┼───────┼──────
─┼────────────┤
│ n │ │ │ │ │ │ │
│ │
├────┼───────────────────┼────────┼────┼────┼─────┼───────┼──────
─┼────────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │
│ │
└────┴───────────────────┴────────┴────┴────┴─────┴───────┴──────
─┴────────────┘
*ST*
___________
*6) Suprafaţa echivalentã termic totalã a corpurilor de
încãlzire şi a conductelor reţelei interne de încãlzire şi
distribuţie ce se gãseşte la fiecare operator economic.
ANEXA 3
───────
la contract
───────────
CONDIŢII
de calitate şi legislaţia aplicabilã
Presiunea apei calde de consum asiguratã la ultimul nivel al
condominiului este de ……… (Se trece valoarea presiunii ce
trebuie asiguratã.), la un debit de apã simultan de
…………………… (Se trece debitul de apã instantaneu,
considerându-se factorul de simultaneitate din normele de
proiectare.).
Debitul de apã caldã de consum minim asigurat este de …….
l/s şi de ….. mc/zi.
Presiunea minimã a agentului termic la branşament este de
……….. bari.
Diferenţa de presiune între tur şi retur este de
……………….. bari.
Debitul de agent termic orar maxim şi minim furnizat iarna
este de ……/….t/h*1).
Debitul de agent termic orar maxim şi minim furnizat vara
este de ……./….t/h*1).
Indicii de calitate ai condensului şi ai apei returnate sunt
cei din ……… (Se trece norma sau anexa la contract.)*1).
Presiunea şi temperatura nominalã ale agentului termic livrat
sunt ……. bari/…..°C*1).
Legislaţia şi normele tehnice aplicabile serviciului de
furnizare a energiei termice pentru care se încheie contractul
sunt:
___________
*1) Numai pentru operatori economici, dacã este cazul.
*T*
┌────┬──────────────────────────────────┬────────────────────────
─────────────┐
│Nr. │ Numãrul actului normativ │Denumirea actului
normativ sau tehnic│
│crt.│ sau tehnic*2) │
│
├────┼──────────────────────────────────┼────────────────────────
─────────────┤
│ 1 │ │
│
├────┼──────────────────────────────────┼────────────────────────
─────────────┤
│ 2 │ │
│
├────┼──────────────────────────────────┼────────────────────────
─────────────┤
│… │ │
│
├────┼──────────────────────────────────┼────────────────────────
─────────────┤
│ n │ │
│
└────┴──────────────────────────────────┴────────────────────────
─────────────┘
*ST*
Furnizor, Utilizator,
………… ……………..
___________
*2) Legi, ordonanţe, ordonanţe de urgenţã, hotãrâri ale
Guvernului, ordine, normative, norme, standarde etc.
ANEXA 4
───────
la contract
───────────
CONVENŢIE
de facturare individualã a consumurilor de energie
termicã
Nr. …….. din data ………….
I. Pãrţile
Art. 1. – (Se trece societatea comercialã/regia autonomã sau
operatorul în gestiune directã …. conform Legii) ….., cu
sediul în …., str. …. nr. …., bl. …., sc. …, et. ….,
ap. …, judeţul/sectorul ….., înmatriculatã/înmatriculat la
registrul comerţului cu nr. …., codul fiscal ….., codul unic
de înregistrare ……., contul nr. ….., deschis la ….,
reprezentatã/reprezentat de ….., având funcţia de ……, şi de
….., având funcţia de ……, în calitate de furnizor, pe de o
parte,
şi
Domnul/Doamna, cu domiciliul în localitatea ……, str.
….. nr. …., bl. …., sc. …., judeţul/sectorul …….,
reprezentat/reprezentatã de (dacã este cazul) …….., având
calitatea de [Se trece calitatea celui care semneazã valabil
convenţia (proprietar sau cu împuternicire datã de proprietar,
caz în care se trec datele care atestã autenticitatea
împuternicirii)], identificat/identificatã cu C.I/B.I. seria
…… nr. …….., eliberatã/eliberat la data de …… de
….., C.N.P. ….., în calitate de consumator, pe de altã parte,
au convenit sã încheie prezenta convenţie de facturare
individualã a cantitãţilor de energie termicã, anexã la
Contractul de furnizare nr. …. din data ……, încheiat cu
utilizatorul (Se trec datele de identificare ale asociaţiei.), cu
respectarea urmãtoarelor clauze:
II. Obiectul convenţiei
Art. 2. – (1) Obiectul prezentei convenţii îl constituie
facturarea cotei-pãrţi din consumurile totale de energie termicã
înregistrate de contoarele de energie termicã pentru încãlzire şi
apã caldã de consum, montate la branşamentul condominiului,
reglementarea raporturilor dintre furnizor şi consumatorul
individual privind condiţiile de consum şi plata contravalorii
acestor consumuri, pe baza facturii emise de furnizor.
(2) Prezenta convenţie stabileşte raporturile juridice dintre
furnizor, utilizator şi consumatorul individual cu privire la
furnizarea, utilizarea, facturarea şi plata energiei termice.
(3) Raporturile dintre furnizor şi consumator se stabilesc la
punctul de delimitare dintre reţeaua interioarã a utilizatorului,
aflatã pe proprietatea acestuia, şi reţeaua publicã.
Art. 3. – Data şi condiţiile privind transmiterea datelor
necesare facturãrii individuale a consumurilor de energie termicã
sunt cele stabilite în contractul de furnizare a energiei
termice.
III. Drepturile şi obligaţiile furnizorului
Art. 4. – Furnizorul are urmãtoarele drepturi:
a) sã factureze şi sã încaseze lunar, la tarifele în vigoare,
cantitãţile furnizate, determinate potrivit prevederilor
contractulului de furnizare a energiei termice;
b) sã aplice penalitãţi egale cu nivelul dobânzii datorate
pentru neplata la termen a obligaţiilor bugetare, în cazul
neachitãrii facturilor la termen;
c) sã aibã acces pe proprietatea consumatorului pentru
închiderea şi sigilarea instalaţiilor individuale de utilizare a
energiei termice, în cazul în care consumatorul nu achitã
contravaloarea energiei termice furnizate în cel mult 30 de zile
calendaristice de la data expirãrii termenului de platã a
facturilor, şi sã solicite în instanţã recuperarea debitelor şi,
dupã caz, accesul pe proprietatea consumatorului pentru
închiderea şi sigilarea instalaţiilor de utilizare a energiei
termice, în cazul în care consumatorul refuzã accesul pe
proprietatea sa;
d) celelalte drepturi stabilite prin contractul de furnizare
a energiei termice cu referire la consumator.
Art. 5. – Furnizorul are urmãtoarele obligaţii:
a) sã respecte angajamentele asumate prin contractul de
furnizare a energiei termice încheiat cu utilizatorul, precum şi
cele din prezenta convenţie;
b) sã înregistreze toate reclamaţiile şi sesizãrile
consumatorului şi sa ia mãsurile ce se impun în vederea
soluţionãrii acestora, în termenul prevãzut de lege;
c) sã comunice, în termen de 30 de zile de la depunerea unei
contestaţii privind factura emisã, rezultatul analizei
contestaţiei şi modul de soluţionare a acesteia;
d) sã corecteze facturile întocmite greşit, pe cele care au
consumuri greşite recunoscute de furnizor sau asupra cãrora s-a
pronunţat o instanţã;
e) sã nu aplice penalitãţi la facturile întocmite sau
dovedite a fi greşit întocmite, indiferent de cauze;
f) sã solicite operatorului economic care asigurã exploatarea
repartitoarelor de costuri refacerea calculelor de repartizare în
cazul contestãrii de cãtre consumator a consumurilor sau în cazul
în care instanţa a dat dreptate, în totalitate ori în parte,
consumatorului;
g) celelalte obligaţii stabilite prin contractul de furnizare
a energiei termice cu referire la consumator.
IV. Drepturile şi obligaţiile consumatorului
Art. 6. – Consumatorul are urmãtoarele drepturi:
a) sã utilizeze energia termicã livratã în condiţiile
prevãzute în contractul de furnizare a energiei termice încheiat
cu utilizatorul;
b) sã conteste contravaloarea facturii prin înştiinţare
scrisã transmisã furnizorului;
c) sã cearã în instanţã soluţionarea contestaţiei depuse la
furnizor în cazul în care nu este mulţumit de soluţia propusã de
acesta;
d) sã primeascã rãspuns în termenul legal la sesizãrile
adresate furnizorului;
e) celelalte drepturi stabilite prin contractul de furnizare
a energiei termice cu referire la consumator.
Art. 7. – Consumatorul are urmãtoarele obligaţii:
a) sã achite integral şi la termen facturile emise de
furnizor, reprezentând contravaloarea serviciilor prestate,
inclusiv eventualele debite restante recunoscute de acesta,
potrivit anexei nr. 5;
b) sã comunice în scris, în termen de 10 zile lucrãtoare,
furnizorului orice modificare a elementelor care au stat la baza
întocmirii prezentei convenţii şi sã încheie acte adiţionale în
legãturã cu aceasta;
c) sã permitã accesul furnizorului pe proprietatea sa pentru
inventarierea instalaţiilor individuale de utilizare a energiei
termice sau pentru închiderea şi sigilarea acestora, în cazul în
care consumatorul nu achitã contravaloarea serviciilor furnizate;
d) sã nu modifice instalaţiile de utilizare interioare
aferente unui condominiu decât în condiţiile legii;
e) celelalte obligaţii stabilite prin contractul de furnizare
a energiei termice cu referire la consumator.
V. Facturare şi modalitãţi de platã
Art. 8. – Contravaloarea cantitãţilor de energie termicã
furnizate consumatorului se încaseazã pe bazã de facturã; factura
reprezintã documentul de platã emis de furnizor în conformitate
cu legislaţia în vigoare.
Art. 9. – Facturile şi documentele de platã se transmit de
furnizor la adresa …… (Se trece adresa de corespondenţã cu
consumatorul, dacã este alta decât cea specificatã în preambulul
prezentei convenţii).
Art. 10. – Factura individualã emisã de furnizor va conţine
cel puţin rubricile prevãzute în contractul de furnizare a
energiei termice.
Art. 11. – Condiţiile, termenele, modul de facturare şi de
platã, modul de determinare a cantitãţilor, regularizãrile şi
calculul penalizãrilor în caz de neplatã sunt cele prevãzute în
contractul de furnizare a energiei termice.
Art. 12. – (1) Facturile pot fi achitate de consumator prin
…. (Se trece mijlocul de platã convenit cu consumatorul.).
(2) În cazul în care achitarea facturii se face la
încasatorul furnizorului, acesta trebuie sã prezinte legitimaţia
de serviciu, iar chitanţa eliberatã trebuie sã prezinte însemne
pentru identificarea uşoarã a veridicitãţii documentului.
(3) În cazul în care furnizorul nu a asigurat elementele de
siguranţã la chitanţele eliberate sau nu a comunicat
consumatorului un specimen din acestea, recuperarea pagubelor
rezultate din eventualele fraude legate de achitarea facturilor
unor persoane neîndreptãţite sunt în sarcina furnizorului.
Art. 13. – Factura se considerã achitatã de cãtre consumator
la data la care consumatorul face dovada cã a trimis sau a dat
banii furnizorului.
VI. Rãspunderi
Art. 14. – Pentru neexecutarea în tot sau în parte a
obligaţiilor contractuale prevãzute în prezenta convenţie pãrţile
rãspund conform prevederilor legale.
Art. 15. – Rãspunderea privind cantitãţile de energie termicã
pe baza cãrora se întocmeşte factura este, în funcţie de persoana
juridicã abilitatã sã facã repartizarea, în sarcina
utilizatorului, operatorului economic care asigurã repartizarea
consumurilor înregistrate la branşamentele condominiului sau a
furnizorului.
Art. 16. – Reluarea furnizãrii energiei termice dupã sistare
pentru neplatã se realizeazã în maximum 3 zile lucrãtoare de la
efectuarea plãţii integrale a contravalorii cantitãţilor de
energie termicã facturate şi a cheltuielilor ocazionate de
sistarea şi reluarea furnizãrii.
Art. 17. – În cazul în care consumatorul foloseşte apa din
circuitul de încãlzire în alte instalaţii decât corpurile de
încãlzire legal montate, acesta urmeazã sã suporte plata daunelor
pe care le-a produs şi sã aducã instalaţia la situaţia iniţialã,
furnizorul având obligaţia de a anunţa autoritãţile competente în
cazul sustragerii de agent termic.
Art. 18. – (1) Intervenţiile neautorizate asupra
repartitoarelor de costuri în scopul influenţãrii indicaţiilor
acestora, distrugerea sau ruperea sigiliilor, modificãrile de
orice fel în vederea obţinerii unor foloase constituie consum
fraudulos şi se sancţioneazã conform prevederilor legale.
(2) Consumatorii aflaţi în situaţia prevãzutã la alin. (1) nu
sunt exoneraţi de plata unor daune cãtre utilizator şi furnizor.
VII. Forţa majorã
Art. 19. – Prevederile referitoare la forţa majorã cuprinse
în contractul de furnizare se aplicã corespunzãtor.
VIII. Durata convenţiei
Art. 20. – (1) Prezenta convenţie se încheie pe duratã
nedeterminatã.
(2) Proprietarii care îşi înstrãineazã apartamentele sau
spaţiile cu altã destinaţie sunt obligaţi ca la întocmirea
formelor de înstrãinare sã facã dovada achitãrii la zi a
cheltuielilor care le revin.
(3) Noul proprietar preia drepturile şi obligaţiile stipulate
în prezenta convenţie.
(4) Furnizorul are dreptul sã urmãreascã recuperarea
debitelor consumatorilor acumulate pânã la data încetãrii
valabilitãţii prezentei convenţii.
Art. 21. – Prezenta convenţie poate înceta în urmãtoarele
cazuri:
a) prin rezilierea contractului de furnizare a energiei
termice;
b) din iniţiativa furnizorului, cu un preaviz de 15 zile;
c) în alte situaţii prevãzute de lege.
X. Litigii
Art. 22. – Pãrţile convin ca toate neînţelegerile privind
validitatea prezentei convenţii sau rezultate din interpretarea,
executarea ori încetarea acesteia sã fie rezolvate pe cale
amiabilã.
Art. 23. – În cazul în care nu este posibilã rezolvarea
litigiilor pe cale amiabilã, pãrţile se vor adresa instanţelor
judecãtoreşti române competente.
XI. Alte clauze
Art. 24. – Prezenta convenţie se completeazã cu dispoziţiile
din contractul de furnizare a energiei termice care se referã la
consumator.
Art. 25. – (1) Modificarea prezentei convenţii se poate face
prin act adiţional, în condiţiile prevãzute la art. 6 pct. 3 şi
art. 7 pct. 4 din contractul de furnizare a energiei termice.
(2) Prezenta convenţie constituie act adiţional la Contractul
… (Se trece numãrul contractului.).
(3) Prezenta convenţie s-a încheiat în 3 exemplare şi intrã
în vigoare la data de ………. .
Furnizor
Director
Numele şi prenumele
Semnãtura şi ştampila
Utilizator
Preşedintele asociaţiei
Numele şi prenumele ………..
Semnãtura şi ştampila ………
Consumator
Nr. apartament
Numele şi prenumele ……….
Semnãtura ………………..
ANEXA 5
───────
la contract
───────────
SITUAŢIE CENTRALIZATOARE
pe consumator cu debitele*1) înregistrate de proprietarul
spaţiului cu
destinaţie de locuinţã sau altã destinaţie din cadrul
imobilului din
str. …. nr. …, bl. …, sc. …, ap.
…….,
judeţul/sectorul ……, localitatea ……. la data de
…….
Debitul total în valoare de ………. lei este defalcat
astfel:
*T*
┌───────────┬───────────────┬───────────────┬───────────────┬────
───────────┐
│ Luna │ An curent │ An-1 │ An-2 │
An-3 │
├───────────┼───────┬───────┼───────┬───────┼───────┬───────┼────
───┬───────┤
│ │Factura│Penali-│Factura│Penali-│Factura│Penali-
│Factura│Penali-│
│ │curentã│zãri │curentã│zãri │curentã│zãri
│curentã│zãri │
├───────────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼────
───┼───────┤
│Ianuarie │ │ │ │ │ │ │
│ │
├───────────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼────
───┼───────┤
│Februarie │ │ │ │ │ │ │
│ │
├───────────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼────
───┼───────┤
│Martie │ │ │ │ │ │ │
│ │
├───────────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼────
───┼───────┤
│Aprilie │ │ │ │ │ │ │
│ │
├───────────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼────
───┼───────┤
│Mai │ │ │ │ │ │ │
│ │
├───────────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼────
───┼───────┤
│Iunie │ │ │ │ │ │ │
│ │
├───────────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼────
───┼───────┤
│Iulie │ │ │ │ │ │ │
│ │
├───────────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼────
───┼───────┤
│August │ │ │ │ │ │ │
│ │
├───────────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼────
───┼───────┤
│Septembrie │ │ │ │ │ │ │
│ │
├───────────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼────
───┼───────┤
│Octombrie │ │ │ │ │ │ │
│ │
├───────────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼────
───┼───────┤
│Noiembrie │ │ │ │ │ │ │
│ │
├───────────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼────
───┼───────┤
│Decembrie │ │ │ │ │ │ │
│ │
├───────────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼────
───┼───────┤
│TOTAL: │ │ │ │ │ │ │
│ │
└───────────┴───────┴───────┴───────┴───────┴───────┴───────┴────
───┴───────┘
*ST*
Se certificã cã valorile înscrise în tabelul de mai sus
corespund cu evidenţele asociaţiei.
Preşedintele asociaţiei,
……………………
(numele şi prenumele în clar)
Semnãtura şi ştampila
___________
*1) În cazul în care debitul datorat pentru cantitatea de apã
caldã trebuie recuperat de furnizorul de apã pe baza facturilor
emise de acesta, debitul se va referi numai la energia termicã.
ANEXA 6
───────
la contract
───────────
CENTRALIZATOR PE UTILIZATOR
cu debitele înregistrate de proprietarii spaţiilor cu
destinaţie de
locuinţã şi cu altã destinaţie din cadrul imobilului din
str. ……. nr. …, bl. …, judeţul/sectorul
………..,
localitatea ………. la data de …………
*T*
┌────┬───┬────────────┬───────────────────────────┬──────────────
─┬───────────┐
│Nr. │Nr.│Numele şi │Debitul total datorat │Datorii din
│Datorii din│
│crt.│ap.│prenumele*1)│conform centralizatorului │facturi
curente│penalizãri │
│ │ │ │ individual │
│ │
├────┼───┼────────────┼───────────────────────────┼──────────────
─┼───────────┤
│ 1 │ │ │ │
│ │
├────┼───┼────────────┼───────────────────────────┼──────────────
─┼───────────┤
│ 2 │ │ │ │
│ │
├────┼───┼────────────┼───────────────────────────┼──────────────
─┼───────────┤
│ 3 │ │ │ │
│ │
├────┼───┼────────────┼───────────────────────────┼──────────────
─┼───────────┤
│ 4 │ │ │ │
│ │
├────┼───┼────────────┼───────────────────────────┼──────────────
─┼───────────┤
│… │ │ │ │
│ │
├────┼───┼────────────┼───────────────────────────┼──────────────
─┼───────────┤
│ n │ │ │ │
│ │
├────┴───┴────────────┼───────────────────────────┼──────────────
─┼───────────┤
│TOTAL: │ │
│ │
└─────────────────────┴───────────────────────────┴──────────────
─┴───────────┘
*ST*
___________
*1) Pentru operatorii economici, denumirea acestora şi a
persoanei împuternicite sã angajeze operatorul economic.
Preşedinte,
…………………….
(numele şi prenumele în clar)
Semnãtura şi ştampila
ANEXA 7
───────
la contract
───────────
CENTRALIZATOR
cu situaţia apartamentului nr. …….
Numãr de camere ……….
Numãr de persoane ……….
Suprafaţa utilã ……….
Suprafaţa echivalentã termic
a instalaţiei de încãlzire
din apartament ……… mp
Situaţia instalaţiilor de
încãlzire se prezintã astfel:
Izolarea conductelor se ia în consideraţie numai în cazul în
care aceasta este stabilã şi nu poate fi demontatã cu uşurinţã.
*T*
┌─────────────────┬────────┬───────────┬───────────┬────────────┬
──────────────┐
│ │ │ │ │Izolaţie
│Izolaţie │
│Incintã încãlzitã│Corp de │SET corp de│Coloane de │termicã a
│termicã a │
│ │încãl- │încãlzire │distri- │coloanei de
│coloanei de │
│ │zire*1) │ │buţie*2)
│încãlzire*3)│distribuţie*4)│
├─────────────────┼────────┼───────────┼───────────┼────────────┼
──────────────┤
│ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │
6 │
├─────────────────┼────────┼───────────┼───────────┼────────────┼
──────────────┤
│Dormitor │ │ │ │ │
│
├─────────────────┼────────┼───────────┼───────────┼────────────┼
──────────────┤
│Sufragerie │ │ │ │ │
│
├─────────────────┼────────┼───────────┼───────────┼────────────┼
──────────────┤
│Baie │ │ │ │ │
│
├─────────────────┼────────┼───────────┼───────────┼────────────┼
──────────────┤
│Bucãtãrie │ │ │ │ │
│
├─────────────────┼────────┼───────────┼───────────┼────────────┼
──────────────┤
│WC serviciu │ │ │ │ │
│
├─────────────────┼────────┼───────────┼───────────┼────────────┼
──────────────┤
│Alte spaţii cu │ │ │ │ │
│
│instalaţii de │ │ │ │ │
│
│încãlzire │ │ │ │ │
│
└─────────────────┴────────┴───────────┴───────────┴────────────┴
──────────────┘
*ST*
Furnizor,
……………..
(numele şi prenumele în clar)
Semnãtura şi ştampila
Utilizator,
……………………….
(numele şi prenumele în clar)
Semnãtura şi ştampila
Consumator,
……………………….
(numele şi prenumele în clar)
Semnãtura
___________
*1) Se menţioneazã tipul corpului de încãlzire conform
Ghidului GP 067-2 sau numãrul şi diametrul coloanelor de
încãlzire.
*2) Se menţioneazã diametrul coloanei de distribuţie a
agentului termic la corpul de încãlzire.
*3) Se menţioneazã materialul şi grosimea izolaţiei termice
ale coloanelor de încãlzire din coloana 2.
*4) Se menţioneazã materialul şi grosimea izolaţiei termice
ale coloanelor de distribuţie din coloana 4.
________________